Use of distance technologies in developing the STEM trajectory of training

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Resumen

The process of Russia integrating into the global research space presupposes the realization of the Bologna agreement and implementation of the concept of multilevel education. This requirement needs to be supported by managerial decisions in accordance with the demands of the educational services market, as well as the development of competitive training trajectories. This cannot be accomplished without the committed use of innovative educational technologies. In turn, their chaotic introduction without consideration of the peculiarities and conditions of the specific situation at hand not only majorly diminishes its effectiveness but has virtually no effect on students’ absolute academic performance. In this light, it appears expedient to develop a universal Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) trajectory that would allow working with educational programs of various levels with students at different levels of training, ensuring the development of their ability to independent learning. The proposed conceptual model of effective implementation of the STEM trajectory at universities is grounded in a comparative analysis of the efficiency of skill, knowledge, and abilities development in the traditional and distance forms of training, stratification of the characteristics of the STEM trajectory using distance technologies in terms of applicability at different levels of education, empirical studies of the attitudes of students at different levels of training to distance learning, and requirements to the quality of components of the educational process on the part of consumers and stakeholders.

Keywords:

STEM education, STEM systems, STEM trajectories, distance technology tools, educational technology, higher education.

 RESUMEN

El proceso de integración de Rusia en el espacio de investigación global presupone la realización del acuerdo de Bolonia y la implementación del concepto de educación multinivel. Este requerimiento requiere ser sustentado en decisiones gerenciales acordes con las demandas del mercado de servicios educativos, así como en el desarrollo de trayectorias formativas competitivas. Esto no se puede lograr sin el uso comprometido de tecnologías educativas innovadoras. A su vez, su introducción caótica sin tener en cuenta las peculiaridades y condiciones de la situación específica en cuestión no sólo disminuye en gran medida su eficacia sino que prácticamente no tiene ningún efecto sobre el rendimiento académico absoluto de los estudiantes. En este sentido, parece conveniente desarrollar una trayectoria universal en Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (STEM) que permita trabajar con programas educativos de varios niveles con estudiantes de diferentes niveles de formación, asegurando el desarrollo de su capacidad de autoaprendizaje. . El modelo conceptual propuesto para la implementación efectiva de la trayectoria STEM en las universidades se fundamenta en un análisis comparativo de la eficiencia del desarrollo de habilidades, conocimientos y habilidades en las formas de formación tradicional y a distancia, estratificación de las características de la trayectoria STEM utilizando tecnologías a distancia. en términos de aplicabilidad en diferentes niveles educativos, estudios empíricos de las actitudes de los estudiantes de diferentes niveles de formación hacia la educación a distancia, y requisitos a la calidad de los componentes del proceso educativo por parte de los consumidores y partes interesadas.

Palabras clave:

Educación STEM, sistemas STEM, trayectorias STEM, herramientas tecnológicas a distancia, tecnología educativa, educación superior.

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Publicado

2024-03-15

Cómo citar

Kiselitsa, E., Liman, I., Shilova, N., Vilkov, I., & Danilova, E. (2024). Use of distance technologies in developing the STEM trajectory of training. Revista Conrado, 20(97), 472–480. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3681