The poem of Nızami Ganjevi’s Masnavi, Seven Beautıes in Tasavvuf context

Resumen

Tasavvuf motives are seen openly in Nizami’s creativity particularly in his “Seven beauties” poem. But the use of these motives dont give an opportunity to consider presentation of tasaffuv-irvan thoughts of the poet as whole. That is why, Nizami ws a well known wisdom philosopher. As all researchers confirm, Nizami used the ideas which he considered satisfactory although Nizami attracted the contemporary ideas of the cultural heritage pre him. Suphizm was a source of thoughts with its contemporary ideas and motives for Nizami. The poet was not indifferent to this source an dused suphi idea and motives. Namely, suphi thoughts plaid a role of a mean forgiving its ideas to him, the poet never fell under influence of sophiideas. It show that the poet approached sophism as creativity by using tasaffuv in his “Khamsa” poem and almost ddnt use sophism in his “Isgendername” poem. Poet didn't create in the image of protagonist Bahram image of lover(ashug)-hero,which passed through sufi's four stages Sharia-Faith-Ingenuity-Truth path of perfection, but he created definately different hero by using enough 4stages perfection scheme and sufi's model of seven steps Faith.

Keywords:

Nizami Ganjavi, Khamsa, “Seven Beauties”, tasavvuf, levels of moral perfection.

 

RESUMEN

Los motivos de Tasavvuf se ven abiertamente en la creatividad de Nizami, particularmente en su poema "Siete bellezas". Pero el uso de estos motivos no da la oportunidad de considerar la presentación de pensamientos irlandeses de buen gusto del poeta en su conjunto. Es por eso que Nizami fue un conocido filósofo de la sabiduría. Como todos los investigadores confirman, Nizami utilizó las ideas que consideró satisfactorias, aunque Nizami atrajo las ideas contemporáneas del patrimonio cultural que le precedieron. El sufismo fue una fuente de pensamientos con sus ideas y motivos contemporáneos para Nizami. El poeta no era indiferente a esta fuente y utilizaba ideas y motivos sufíes. Es decir, los pensamientos sufi desempeñaban el papel de un medio que perdonaba sus ideas para él, el poeta nunca cayó bajo la influencia de las sophiideas. Muestra que el poeta abordó el sofismo como creatividad usando tasaffuv en su poema "Khamsa" y casi no usó sofisma en su poema "Isgendername". El poeta no creó en la imagen del protagonista Bahram la imagen de un amante (ashug) -héroe, que pasó por las cuatro etapas del camino de perfección de la Sharia-Fe-Ingenio-Verdad de Sufi, pero creó un héroe definitivamente diferente usando suficiente perfección de 4 etapas. esquema y modelo de siete pasos de Sufi Faith.

Keywords:

Nizami Ganjavi, Khamsa, "Siete bellezas", tasavvuf, niveles de perfección moral.
Publicado
2020-03-16
Cómo citar
Hummatova, K. (2020). The poem of Nızami Ganjevi’s Masnavi, Seven Beautıes in Tasavvuf context. Revista Conrado, 16(73), 449-452. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1326