Educating the dimensions of work alienation and deviant behaviors

Autores/as

Resumen

In large industrial organizations where work environment is affected by power relations, variety of jobs, large number of employees and numerous and sophisticated devices, deviant behaviors are always a concern in proper management of the organization. The purpose of this study is to educate the concept of dimensions of work alienation and deviant behaviors and their relationship with components of organizational climate. This research is applied in terms of purpose, and descriptive correlational in terms of design. The statistical population of the study was the employees of National Iranian Copper Industries Company (1010 individuals). The sample size was calculated using Cochran formula and 278 individuals were thus selected by simple random sampling. The reliability of the questionnaires was higher than 0.7. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, multiple regression and path analysis. The results of this study indicate that, after educating the concepts,17.4% of variances in job alienation were predictable by variables of conformity on procedures and communication effectiveness (organizational culture dimensions), 29.7% of variances in deviant behaviors by variables of role clarity, reward satisfaction and communication effectiveness, while 36.4% of the changes in deviant behaviors were predictable by dimensions of job alienation. Work alienation can be reduced by improved and effective education. In addition, the lack of economic and intellectual capacity, the inability to enforce coherent laws, lack of social status and its resulting sense of humiliation, and detachment from the values of society and organization lead to increased deviant behaviors.

Keywords:

educating, communication effectiveness, reward satisfaction, deviant behaviors, work alienation, Iran Copper Industries.

 

ABSTRACT

En las grandes organizaciones industriales donde el entorno laboral se ve afectado por las relaciones de poder, la variedad de trabajos, la gran cantidad de empleados y los dispositivos numerosos y sofisticados, los comportamientos desviados son siempre una preocupación en la gestión adecuada de la organización. El propósito de este estudio es educar el concepto de dimensiones de alienación laboral y comportamientos desviados y su relación con los componentes del clima organizacional. esta investigación se aplica en términos de propósito y correlacional descriptiva en términos de diseño. La población estadística del estudio fueron los empleados de la National Iranian Copper Industries Company (1010 personas). El tamaño de la muestra se calculó utilizando la fórmula de Cochran y se seleccionaron 278 individuos por muestreo aleatorio simple. La fiabilidad de los cuestionarios fue superior a 0,7. Los datos se analizaron utilizando el coeficiente de correlación de Pearson, la regresión múltiple y el análisis de ruta. los resultados de este estudio indican que, después de educar los conceptos, el 17.4% de las variaciones en la alienación laboral fueron predecibles por variables de conformidad en los procedimientos y la efectividad de la comunicación (dimensiones de la cultura organizacional), el 29.7% de las variaciones en los comportamientos desviados por las variables de rol claridad, satisfacción de recompensas y efectividad de la comunicación, mientras que 36.4% de los cambios en los comportamientos desviados fueron predecibles por las dimensiones de la alienación laboral. la alienación laboral puede reducirse mediante una educación mejorada y efectiva. Además, la falta de capacidad económica e intelectual, la incapacidad para hacer cumplir leyes coherentes, la falta de estatus social y su consiguiente sensación de humillación, y el desapego de los valores de la sociedad y la organización conducen a un aumento de los comportamientos desviados.

Palabras clave:

educación, efectividad de la comunicación, satisfacción de recompensas, conductas desviadas, alienación laboral, Iran Copper Industries.

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Publicado

2020-06-05

Cómo citar

Farahbakhsh, A., Salajeghe, S., & Ziaaddini, M. (2020). Educating the dimensions of work alienation and deviant behaviors. Revista Conrado, 16(74), 64–71. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1335