Influence of pedagogical internship on the formation of students’ creative potential. An experimental study on student teachers

Resumen

Training future primary school teachers for professional work is impossible without the mastery of fundamental psychological and pedagogical knowledge and the acquisition of specialized skills and abilities. The aim of the study: an experimental study of the impact of pedagogical internships on the development of the creative potential of future primary school teachers. The article provides a review of scientific literature on the problem under examination, describes the essence of a pedagogical internship, determines the criteria, indicators, and levels of the creative potential of future primary school teachers, and presents diagnostic methods for the main criteria of the development of creative potential. The results of the experimental study confirm the presence of positive qualitative and quantitative changes in teaching during the pedagogical internship and, therefore, testify to the effectiveness of pedagogical internships. It is concluded that undergoing a pedagogical internship contributes to the formation and development of the creative potential of future primary school teachers.

Keywords:

Pedagogical internship, Creative potential, Future primary school teacher, Pedagogical task.

 

RESUMEN

Es imposible formar a los futuros maestros de primaria para el trabajo profesional sin el dominio de los conocimientos psicológicos y pedagógicos fundamentales y la adquisición de habilidades y destrezas especializadas. El objetivo del estudio: un estudio experimental del impacto de las prácticas pedagógicas en el desarrollo del potencial creativo de los futuros maestros de primaria. El artículo proporciona una revisión de la literatura científica sobre el problema que se examina, describe la esencia de una pasantía pedagógica, determina los criterios, indicadores y niveles del potencial creativo de los futuros maestros de la escuela primaria y presenta métodos de diagnóstico para los principales criterios de la desarrollo del potencial creativo. Los resultados del estudio experimental confirman la presencia de cambios cualitativos y cuantitativos positivos en la enseñanza durante la pasantía pedagógica y, por lo tanto, atestiguan la efectividad de las pasantías pedagógicas. Se concluye que la realización de una pasantía pedagógica contribuye a la formación y desarrollo del potencial creativo de los futuros maestros de primaria.

Palabras clave:

Pasantía pedagógica, potencial creativo, futura maestra de primaria, tarea pedagógica.

Publicado
2022-07-18
Cómo citar
Ermilova, D., GoltsevaО., Ivanov, M., Saenko, N., & Ledneva, S. (2022). Influence of pedagogical internship on the formation of students’ creative potential. An experimental study on student teachers. Revista Conrado, 18(87), 134-141. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2512