Sustainability framework for online and distance education

Resumen

The recent Covid-19 pandemic has drastically changed the higher education landscape and its fu-ture of achieving sustainability. There has been a surge in enrolment in online courses, and people have expressed greater enthusiasm for online-only options. While a few studies have looked at the impact of online and distance education on sustainability elements, little attention has been paid to the criteria of distance education that are economically, environmentally, and socially sustainable. This study considers the question of “How does online and distance education relate to sustainabil-ity?” and attempts to identify the criteria of online and distance education that are related to sus-tainability. Based on the Triple Bottom Line approach, this study employed a qualitative method by engaging several selected experts in Malaysia in a series of focus group discussions. The results extracted nine, seven, and fifteen criteria for online and distance education that can be categorized into the economic, environmental, and social pillars of sustainability, respectively. Social sustainabil-ity seemed to be the most prominent pillar in online and distance education. Future studies may further expand the applicability and operationally of the newly developed framework.

Keywords:

Distance education, ODL, online education, SDG, Triple Bottom Line.

 

RESUMEN

La reciente pandemia de Covid-19 ha cambiado drásticamente el panorama de la educación supe-rior y su futuro para lograr la sostenibilidad. Ha habido un aumento en la inscripción en cursos en línea y la gente ha expresado un mayor entusiasmo por las opciones solo en línea. Si bien algunos estudios han analizado el impacto de la educación en línea y a distancia en los elementos de soste-nibilidad, se ha prestado poca atención a los criterios de educación a distancia que son económica, ambiental y socialmente sostenibles. Este estudio considera la pregunta "¿Cómo se relaciona la educación en línea y a distancia con la sostenibilidad?" e intenta identificar los criterios de la educa-ción en línea ya distancia que se relacionan con la sostenibilidad. Basado en el enfoque Triple Bot-tom Line, este estudio empleó un método cualitativo al involucrar a varios expertos seleccionados en Malasia en una serie de discusiones de grupos focales. Los resultados extrajeron nueve, siete y quince criterios para la educación en línea y a distancia que se pueden clasificar en los pilares eco-nómico, ambiental y social de la sostenibilidad, respectivamente. La sostenibilidad social parecía ser el pilar más destacado en la educación en línea ya distancia. Los estudios futuros pueden ampliar aún más la aplicabilidad y la operatividad del marco recientemente desarrollado.

Palabras clave:

Educación a distancia, ODL, educación en línea, SDG, Triple Bottom Line.

Publicado
2022-10-04
Cómo citar
Haslina Md Harizan, S., & Moshadi Shah, S. A. (2022). Sustainability framework for online and distance education. Revista Conrado, 18(88), 116-124. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2570