Artificial Intelligence in the System of Higher Education in modern Russia and the states of the Former USSR.

Autores/as

Resumen

ABSTRACT

The article examines the role of artificial intelligence (AI) in modern curricula of higher education institutions in Russia and some countries of the former USSR. The authors analyze the importance of understanding AI and justify the need to introduce information about it and its methods into the educational activities of universities. The authors pay special attention to the comparison of advantages and challenges of the use of AI. These challenges are mainly related to ethical issues, bias problem, data confidentiality and the need to retrain teachers to work with new technologies. Here the authors provide methods to overcome the identified risks. The team of authors also provides an overview of the current requirements of the Russian market for the training of specialists in the field of AI, as well as curricula on AI in leading Russian universities. At the end of the paper, the authors also provide an overview of the educational market in the field of AI in Kazakhstan, Azerbaijan, and Belarus. In conclusion, the authors list the tools that will contribute to the effective implementation of AI in education.

Keywords:

Artificial intelligence, higher education, curriculum, data science, competence assessment.

 

RESUMEN

El artículo examina el papel de la inteligencia artificial (IA) en los planes de estudio modernos de las instituciones de educación superior en Rusia y algunos países de la antigua URSS. Los autores analizan la importancia de comprender la IA y justifican la necesidad de introducir información sobre ella y sus métodos en las actividades educativas de las universidades. Los autores prestan especial atención a la comparación de las ventajas y desafíos del uso de la IA. Estos desafíos están relacionados principalmente con cuestiones éticas, problemas de sesgo, confidencialidad de los datos y la necesidad de volver a capacitar a los docentes para trabajar con nuevas tecnologías. Aquí los autores proporcionan métodos para superar los riesgos identificados. El equipo de autores también proporciona una visión general de las necesidades actuales del mercado ruso para la formación de especialistas en el campo de la IA, así como los planes de estudio sobre IA en las principales universidades rusas. Al final del artículo, los autores también ofrecen una visión general del mercado educativo en el campo de la IA en Kazajstán, Azerbaiyán y Bielorrusia. En conclusión, los autores enumeran las herramientas que contribuirán a la implementación efectiva de la IA en la educación.

Palabras clave:

Inteligencia artificial, educación superior, currículo, ciencia de datos, evaluación de competencias.

Descargas

Publicado

2023-12-01

Cómo citar

Voskresensky, A., Stetsko, A., & Chistaleva, T. (2023). Artificial Intelligence in the System of Higher Education in modern Russia and the states of the Former USSR. Revista Conrado, 19(S3), 41–47. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3477

Número

Sección

Artículos