Russia and Azerbaijan: Aspects of cooperation in the field of education

Autores/as

Resumen

Education is of vital importance because it empowers individuals with knowledge, fosters critical thinking, and serves as a foundation for personal and societal development. In this context, international collaboration is of great relevance because it fosters global understanding, cultural exchange, and the sharing of knowledge, resources, and best practices, ultimately contributing to the collective advancement and well-being of societies worldwide. Considering this, the goal of this investigation is to analyze the evolution of Russian-Azerbaijani relations in education matter. The analysis traces from the establishment of the Azerbaijan Republic in 1991 through the present day with some highlights of previous centuries. The multifaceted motivations, incentives, and objectives underlying Russian-Azerbaijani education cooperation through various lenses are also examined. It has been found that humanitarian cooperation programs have primarily governed cultural relations between Azerbaijan and Russia, and in general, numerous bilateral agreements and contracts regulate nearly all facets of humanitarian affairs between the countries. These include regularly updated cooperation plans between ministries. Ultimately, these structured educational partnerships have offered a consistent gateway for Russia and Azerbaijan to sustain constructive dialogue and connections even during periods of stressed relations.

Keywords:

Azerbaijan-Russian bilateral relations, foreign policy, education, humanitarian cooperation.

  RESUMEN

La educación es de vital importancia porque empodera a las personas con conocimientos, fomenta el pensamiento crítico y sirve como base para el desarrollo personal y social. En este contexto, la colaboración internacional es de gran relevancia porque fomenta la comprensión global, el intercambio cultural y el intercambio de conocimientos, recursos y mejores prácticas, contribuyendo en última instancia al avance colectivo y el bienestar de las sociedades en todo el mundo. Considerando esto, el objetivo de esta investigación es analizar la evolución de las relaciones ruso-azerbaiyanas en materia educativa. El análisis abarca desde el establecimiento de la República de Azerbaiyán en 1991 hasta la actualidad, con algunos aspectos destacados de los siglos anteriores. También se examinan las motivaciones, incentivos y objetivos multifacéticos que subyacen a la cooperación educativa entre Rusia y Azerbaiyán a través de diversos lentes. Se ha descubierto que los programas de cooperación humanitaria han regido principalmente las relaciones culturales entre Azerbaiyán y Rusia y, en general, numerosos acuerdos y contratos bilaterales regulan casi todas las facetas de los asuntos humanitarios entre los países. Estos incluyen planes de cooperación entre ministerios que se actualizan periódicamente. En última instancia, estas asociaciones educativas estructuradas han ofrecido una puerta de entrada constante para que Rusia y Azerbaiyán mantengan un diálogo y conexiones constructivas incluso durante períodos de relaciones tensas.

Palabras clave:

Relaciones bilaterales entre Azerbaiyán y Rusia, política exterior, educación, cooperación humanitaria.

Descargas

Publicado

2024-01-15

Cómo citar

Guliyeva Yavar, N. (2024). Russia and Azerbaijan: Aspects of cooperation in the field of education. Revista Conrado, 20(96), 602–609. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3621