Dialogue-interaction-respect as key elements of pedagogical partnership and their significance for the development of teachers’ competence

Autores/as

Resumen

The current educational environment should be conducive to students’ development, open to innovation, interactive, stimulating the active participation of all participants in the educational process. In this context, it is important to design such an environment that would be developmental not only for students, but also for teachers. Therefore, the aim of this study was to check how the observance of the principles of pedagogical partnership in the educational process affects the teacher competence development. A testing and questionnaire survey programme developed on the basis of the diagnostic tools of teacher professional standards was used to identify the level of professional competence. The implementation of the partnership pedagogy programme in general secondary education institutions has a positive effect on the development of teachers’ methodological professional competence. However, no statistically significant relationship between the level of teachers’ core competencies before and after the experiment was found. Instead, a statistically significant relationship between the seniority of teachers and the level of competence was determined. The study revealed that teachers working according to the partnership pedagogy principles use new forms of interaction and teaching methods, which helps to improve their methodical competence. Future research could focus on exploring best practices for working with families, developing partnerships with local authorities and non-profit organizations to jointly improve the quality of education.

Keywords:

Teachers, partner pedagogy, professional competence, educational environment, general secondary education institution.

RESUMEN

El entorno educativo actual debe ser propicio para el desarrollo de los estudiantes, abierto a la innovación, interactivo y estimulando la participación activa de todos los participantes en el proceso educativo. En este contexto, es importante diseñar un entorno que favorezca el desarrollo no sólo de los estudiantes, sino también de los profesores. Por tanto, el objetivo de este estudio fue comprobar cómo la observancia de los principios de colaboración pedagógica en el proceso educativo afecta el desarrollo de competencias docentes. Para identificar el nivel de competencia profesional se utilizó un programa de pruebas y encuestas desarrollado sobre la base de las herramientas de diagnóstico de los estándares profesionales docentes. La implementación del programa de pedagogía colaborativa en las instituciones de educación secundaria general tiene un efecto positivo en el desarrollo de la competencia profesional metodológica de los docentes. Sin embargo, no se encontró una relación estadísticamente significativa entre el nivel de competencias básicas de los docentes antes y después del experimento. En cambio, se determinó una relación estadísticamente significativa entre la antigüedad de los profesores y el nivel de competencia. El estudio reveló que los profesores que trabajan según los principios de la pedagogía colaborativa utilizan nuevas formas de interacción y métodos de enseñanza, lo que ayuda a mejorar su competencia metódica. Las investigaciones futuras podrían centrarse en explorar las mejores prácticas para trabajar con familias, desarrollando asociaciones con autoridades locales y organizaciones sin fines de lucro para mejorar conjuntamente la calidad de la educación.

Palabras clave:

Docentes, pedagogía asociada, competencia profesional, entorno educativo, institución de educación secundaria general.

 

 

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Publicado

2024-03-15

Cómo citar

Tretiak, O., Smolnykova, H., Yakunin, Y., Shopina, M., Tsybulska, S., & Kuziv, O. (2024). Dialogue-interaction-respect as key elements of pedagogical partnership and their significance for the development of teachers’ competence. Revista Conrado, 20(97), 543–554. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3688