The impact of digital technologies on the effectiveness of English language learning by medical students

Autores/as

Resumen

Globalization and increasing demands on specialists determined the need to learn a foreign language in the modern world. Consequently, higher education institutions (HEIs) need to improve the educational programme for the preparation of future specialists for professional activities. The aim of this research was to determine the effectiveness of the use of modern digital technologies during the study of a foreign language by medical students and to identify the students’ personal attitude during the experiment. The research employed the methods of expert evaluation, pre- and post-testing (Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)), a survey with the inclusion of a technology perception model. Cronbach’s alpha was used to check the reliability of the used questionnaires. Cohen’s kappa coefficient and Pearson’s chi-squared test were used for statistical processing of the results. The study found that students of the experimental group (EG) who studied using different digital technologies showed significant success in improving foreign language skills after the final test than students of the control group (CG). It is also worth noting that EG students were more motivated to use digital technologies after the experiment. The novelty of this study is that the study of English by medical students was carried out using digital technologies that were chosen according to the age, profession and foreign language proficiency level of the experimental sample of students. Prospects for further research may be to determine the effectiveness of artificial intelligence during foreign language learning by medical students.

Keywords:

Technologies, foreign language training, medical HEI, independent learning, language learning

RESUMEN

La globalización y las crecientes exigencias a los especialistas determinaron la necesidad de aprender una lengua extranjera en el mundo moderno. En consecuencia, las instituciones de educación superior (IES) necesitan mejorar el programa educativo para la preparación de futuros especialistas para actividades profesionales. El objetivo de esta investigación fue determinar la efectividad del uso de tecnologías digitales modernas durante el estudio de una lengua extranjera por parte de estudiantes de medicina e identificar la actitud personal de los estudiantes durante el experimento. La investigación empleó los métodos de evaluación de expertos, pruebas previas y posteriores (Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas (MCER)), una encuesta con la inclusión de un modelo de percepción tecnológica. Se utilizó el alfa de Cronbach para comprobar la fiabilidad de los cuestionarios utilizados. Para el procesamiento estadístico de los resultados se utilizó el coeficiente kappa de Cohen y la prueba chi-cuadrado de Pearson. El estudio encontró que los estudiantes del grupo experimental (EG) que estudiaron utilizando diferentes tecnologías digitales mostraron un éxito significativo en mejorar sus habilidades en lenguas extranjeras después de la prueba final que los estudiantes del grupo de control (CG). También vale la pena señalar que los estudiantes de GE estaban más motivados para utilizar tecnologías digitales después del experimento. La novedad de este estudio es que el estudio del inglés por parte de estudiantes de medicina se realizó mediante tecnologías digitales que fueron elegidas según la edad, profesión y nivel de dominio de lengua extranjera de la muestra experimental de estudiantes. Las perspectivas para futuras investigaciones pueden ser determinar la efectividad de la inteligencia artificial durante el aprendizaje de lenguas extranjeras por parte de estudiantes de medicina.

Palabras clave:

Tecnologías, formación en lenguas extranjeras, IES médicas, aprendizaje independiente, aprendizaje de idiomas.

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Publicado

2024-06-12

Cómo citar

Levitskaia, A. (2024). The impact of digital technologies on the effectiveness of English language learning by medical students. Revista Conrado, 20(99), 52–60. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3785