The use of innovative technologies for teaching the humanities

Autores/as

Resumen

The study of the flipped classroom methods is important for improving the quality of education and the effectiveness of learning in the context of modern technological changes and growing interest in distance education. The aim of this study was to determine the effectiveness of the use of the flipped classroom model in learning a foreign language for professional purposes. Testing was used to diagnose the effectiveness of assimilation of educational material, which included various types of tasks and questionnaires to determine the level of satisfaction with educational video materials and online learning. Tests and questionnaires were pre-validated according to the research objectives. The obtained results (χ2emp = 8.095 > χ2 0.05 = 7.815) gave grounds to conclude that the blended learning model of flipped classroom in the development of foreign language competence is more effective than traditional learning. The experiment showed that this format helps students implement an individual learning trajectory, which contributes to improving academic performance. It was determined that the effectiveness of using this model depends on the quality of video materials and students’ ability to organize their own independent work. The prospects of further research is the study of the influence of the application of the flipped classroom model on the students’ learning motivation.

Keywords:

Innovative learning technologies, blended learning, distance learning, flipped classroom, the Humanities, quality of education, foreign language teaching methods, person-oriented approach.

RESUMEN

El estudio de los métodos de aula invertida es importante para mejorar la calidad de la educación y la eficacia del aprendizaje en el contexto de los cambios tecnológicos modernos y el creciente interés por la educación a distancia. El objetivo de este estudio fue determinar la efectividad del uso del modelo de aula invertida en el aprendizaje de una lengua extranjera con fines profesionales. Se utilizaron pruebas para diagnosticar la efectividad de la asimilación del material educativo, que incluyeron varios tipos de tareas y cuestionarios para determinar el nivel de satisfacción con los materiales educativos en video y el aprendizaje en línea. Se prevalidaron pruebas y cuestionarios de acuerdo con los objetivos de la investigación. Los resultados obtenidos (χ2emp = 8,095 > χ2 0,05 = 7,815) permitieron concluir que el modelo de aprendizaje semipresencial de aula invertida en el desarrollo de la competencia en lenguas extranjeras es más efectivo que el aprendizaje tradicional. El experimento demostró que este formato ayuda a los estudiantes a implementar una trayectoria de aprendizaje individual, lo que contribuye a mejorar el rendimiento académico. Se determinó que la efectividad del uso de este modelo depende de la calidad de los materiales de video y de la capacidad de los estudiantes para organizar su propio trabajo independiente. La perspectiva de futuras investigaciones es el estudio de la influencia de la aplicación del modelo de aula invertida en la motivación de aprendizaje de los estudiantes.

Palabras clave:

Tecnologías de aprendizaje innovadoras, aprendizaje semipresencial, la educación a distancia, aula invertida, la humanidad, calidad de educación, métodos de enseñanza de lenguas extranjeras, enfoque orientado a la persona.

Descargas

Publicado

2024-06-12

Cómo citar

Valentieva, T., Pak, A., Lebid, O., Volkova, N., & Karpova, M. (2024). The use of innovative technologies for teaching the humanities. Revista Conrado, 20(99), 99–107. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3791