The management of the internationalization process of the University of Granma, Cuba in the period 2015-2017

  • Dra. C. Yisell Vigoa Escobedo Universidad de Granma
  • Dr.C. Carlos Justo Bruzón Viltres Universidad de Granma
  • Dra. C. Lidia Esther García Grillo Universidad de Granma

Resumen

The university context is considered a key stage in the management of international collaboration, from which is possible to influence the locality and at the same time accompany the municipal governments in everything that concerns them in this work.

Cuban education, especially higher education, is one of the main socio-economic branches of the country and has not been exempt from facing the existing difficulties as a result of the different conflicts that are generated in the international context. For this reason it has become a priority for the Ministry of Higher Education (MES) to develop strategies for international collaboration to face the lack of financial resources to support all the activities that take place in the different centers. In this sense at the University of Granma (UDG), this collaboration is projected to achieve the coherent ordering of this activity in all areas of the institution; facilitate the correct decision-taking by collective management staff; to raise the quality and impact of international actions aimed at supporting substantive processes and raising the international visibility of the university. In the university community there is an increasing interest in knowing the possibilities offered by international sources of financing; the maturity of some structures of the UDG to steer management has increased; partnerships have been established with several universities or foreign institutions with which they work and the themes or lines of work of each faculty have been consolidated.

Keywords:

Management, internationalization process, collaboration network.

 

RESUMEN

El contexto universitario se considera un escenario clave en la gestión de la colaboración internacional, desde el cual se puede incidir en la localidad y a la vez acompañar a los gobiernos municipales en todo lo que en esta labor les concierne. La Educación Cubana, especialmente la Educación Superior, es una de las principales ramas socioeconómicas del país y no ha estado exenta de enfrentar las dificultades existentes como resultado de los diferentes conflictos que se generan en el contexto internacional. Por esta razón, se ha convertido en una prioridad para el Ministerio de Educación Superior (MES) desarrollar estrategias de colaboración internacional para enfrentar la falta de recursos financieros para apoyar todas las actividades que se llevan a cabo en los diferentes centros. En este sentido en la Universidad de Granma (UDG) esta colaboración se proyecta para lograr el ordenamiento coherente de esta actividad en todas las áreas de la institución; facilitar la correcta toma de decisiones por parte del personal de gestión colectiva; elevar la calidad y el impacto de las acciones internacionales destinadas a apoyar procesos sustantivos y aumentar la visibilidad internacional de la universidad. En la comunidad universitaria hay un interés creciente en conocer las posibilidades que ofrecen las fuentes internacionales de financiamiento; la madurez de algunas estructuras del UDG para dirigir la gestión ha aumentado; se han establecido alianzas con varias universidades o instituciones extranjeras con las que trabajan y se han consolidado los temas o líneas de trabajo de cada facultad.

Palabras clave:

Gestión, proceso de internacionalización, la red de colaboración.

Publicado
2018-01-10
Cómo citar
Vigoa Escobedo, D. C. Y., Bruzón Viltres, D. C. J., & García Grillo, D. C. L. E. (2018). The management of the internationalization process of the University of Granma, Cuba in the period 2015-2017. Revista Conrado, 14(61), 21-27. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/612