Participation of the university in social development in the Latin American contex

  • Dr. C. Carlos Emilio Paz Sánchez Universidad Técnica de Babahoyo
  • Dr. C. Darwin Fabián Toscano Ruíz Universidad Técnica de Babahoyo
  • Lic. Carmen Dominga Rodríguez Díaz Universidad Técnica de Babahoyo

Resumen

The purpose of this article is to achieve a reflexive approach to the relationships that the university establishes with the community as an institution that generates transformations in the social environment. The methodological strategy was systematized through the methods: hermeneutics, documentary and deductive analysis, allowing to conclude that in the Latin American context the university as a key social actor must reach new modalities of representation and social participation, that promote the democratization of public policies, for the development and collective acceptance of ethical-moral values within the framework of a civic culture that promotes social development. Keywords: Society, university, participation, social development, social actors. RESUMEN El propósito de este artículo es lograr un enfoque reflexivo de las relaciones que la universidad establece con la comunidad como una institución que genera transformaciones en el tejido social. La estrategia metodológica fue sistematizada a través de los métodos: hermenéutica, análisis documental y deductivo, permitiendo concluir que en el contexto latinoamericano de la universidad como actor clave debe alcanzar nuevas modalidades de representación y participación social, que promueva la democratización de las políticas públicas para el desarrollo y la aceptación colectiva de valores ético-morales en el marco de una cultura cívica que promueva el desarrollo social. Palabras clave: Sociedad, universidad, participación, desarrollo social, actores sociales.
Publicado
2018-11-20