La inclusión escolar del educando con TEA desde la concepción histórico-cultural de Vygotsky
Abstract
La inclusión de los educandos con Trastornos del Espectro Autista (TEA) demanda teorías y estrategias educativas que permitan responder de manera integral a sus necesidades de aprendizaje y motivaciones fundamentales, de lo contrario se termina obstaculizando su desarrollo cognitivo, emocional y volitivo. El objetivo de este artículo es subrayar los aportes de Vigotsky, L. S. a la educación y problematizar con las concepciones educativas actuales que aún continúan anquilosadas a una visión fatalista del desarrollo. Se espera que la discusión de estos postulados sirva de directriz para el diseño e implementación de actividades sistemáticas en las escuelas inclusivas, orientadas a dar respuesta a los retos de explicación y comprensión que plantea el TEA.
Palabras clave:
Vigotsky, autismo, educación inclusiva, teoría sociohistórica.
ABSTRACT
The inclusion of students with Autism Spectrum Disorders demands educational theories and strategies that allow a comprehensive response to their learning needs and fundamental motivations, otherwise it ends up hindering their cognitive, emotional and volitional development. The objective of this article is to underline the contributions of L. S. Vigotsky to education and to problematize with the current educational conceptions that still remain stagnant to a fatalistic vision of development. The discussion of these postulates is expected to serve as a guideline for the design and implementation of systematic activities in inclusive schools, aimed at responding to the challenges of explanation and understanding posed by autism.Keywords:
Vigotsky, autism, inclusive education, sociohistorical theory.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





