Development of a system for assessing the quality of the work of university research and teaching staff to improve the educational environment

Authors

Abstract

To improve the quality of knowledge and the effectiveness of the higher education system, it is necessary to evaluate the professional activity of teachers. The analysis of the work of a research and teaching staff member requires the use of appropriate methods that consider the features of the functioning of a higher education institution. This paper aims to evaluate the effectiveness of university research and teaching staff, considering students' opinions. To achieve the goal set in the study, the following research methods were used: theoretical generalization, structural and logical analysis and synthesis, and the anonymous survey method. The paper describes the content and essence of the evaluation of research and teaching staff at higher education institutions, as well as the criteria for evaluating the professionalism of a teacher by students. It also presents the results of students' evaluation of the quality of teachers' work at the Faculty of Philology of the Peoples' Friendship University of Russia. The authors conclude that to develop higher education, the evaluation of the activities of research and teaching staff should be supplemented with indicators of the student-centered evaluation of the educational process. Only an integrated approach to the use of quantitative and qualitative evaluation indicators will give objective results of a teacher's activities and their contribution to improving the quality of higher education.

Keywords:

Higher education, research and teaching staff, teachers, quality of teaching work.

 RESUMEN

Para mejorar la calidad del conocimiento y la eficacia del sistema de educación superior, es necesario evaluar la actividad profesional de los docentes. El análisis del trabajo de un miembro del personal investigador y docente requiere el uso de métodos adecuados que consideren las características del funcionamiento de una institución de educación superior. Este trabajo tiene como objetivo evaluar la eficacia de la investigación y del profesorado universitario, considerando las opiniones de los estudiantes. Para lograr el objetivo planteado en el estudio se utilizaron los siguientes métodos de investigación: generalización teórica, análisis y síntesis estructural y lógico y el método de encuesta anónima. El artículo describe el contenido y esencia de la evaluación del personal investigador y docente de las instituciones de educación superior, así como los criterios para evaluar la profesionalidad de un docente por parte de los estudiantes. También se presentan los resultados de la evaluación de los estudiantes sobre la calidad del trabajo de los profesores de la Facultad de Filología de la Universidad Rusa de la Amistad de los Pueblos que lleva el nombre de Patrice Lumumba. Los autores concluyen que para desarrollar la educación superior, la evaluación de las actividades del personal investigador y docente debe complementarse con indicadores de evaluación del proceso educativo centrado en el estudiante. Sólo un enfoque integrado del uso de indicadores de evaluación cuantitativos y cualitativos dará resultados objetivos de las actividades de un docente y su contribución a la mejora de la calidad de la educación superior.

Palabras clave:

Educación superior, personal investigador y docente, docentes, calidad del trabajo docente

Published

2023-11-15

How to Cite

Archugova, A., Bolotina, N., Dugina, T., & Kartseva, E. (2023). Development of a system for assessing the quality of the work of university research and teaching staff to improve the educational environment. Revista Conrado, 19(95), 416–422. Retrieved from https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3442