Liderazgo pedagógico del directivo: una gestión centrada en la mejora de aprendizajes
Abstract
Actualmente, existe gran interés por entender de qué se trata el que los directores implementen un liderazgo pedagógico en sus instituciones, esto debido a la necesidad de lograr una gestión de calidad ya que las escuelas que lo practican son vistas como las mejores. El objetivo del presente documento es revisar sistemáticamente literatura relacionada con lo que conlleva contar con un liderazgo pedagógico en la gestión de las escuelas, su influencia en la mejora de aprendizajes de los estudiantes y la práctica pedagógica del docente, poniendo interés en lo que está limitando su implementación. Se revisó bibliografía utilizando diversas bases de datos, seleccionando artículos publicados desde el año 2018. Como resultado se reconoce la importancia de este liderazgo para la mejora de los aprendizajes y las prácticas docentes y cuáles son sus características; aunque aún no hay claridad en como implementar las acciones propuestas. Se concluye que un liderazgo administrativo y uno pedagógico se complementan para llevar a cabo una gestión orientada a la mejora continua; sin embargo, aún se observan debilidades al implementar estas prácticas, sobre todo en lo referido a reflexionar y retroalimentar la enseñanza de los docentes, por lo que hacen falta espacios de formación en liderazgo.
Palabras clave:
Liderazgo, director, aprendizaje, calidad de la educación, gestión educativa.
ABSTRACT
Currently, there is interest in understanding what it means for principals to implement pedagogical leadership in their institutions, due to the need to achieve quality management, since schools that practice it are seen as the best. The objective of this paper is to systematically review literature related to what it means to have pedagogical leadership in school management, its influence on student learning achievement and teachers' pedagogical practice, focusing on what is limiting its implementation. Literature was reviewed using various databases, selecting articles published since 2018. As a result, the importance of this leadership for the improvement of learning and teaching practice and what are its characteristics is recognized; although it is still not clear how to implement the proposed actions. It is concluded that an administrative and a pedagogical leadership complement each other to carry out a management oriented to continuous improvement; however, weaknesses are still observed when implementing these practices, especially in terms of reflecting and giving feedback on teachers' teaching, so there is a lack of training spaces in leadership.
Keywords
Leadership, director, learnings, quality of education, educational management
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





