El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual
Abstract
El rendimiento del estudiante se ha convertido en una de las variables esenciales en el análisis de la educación y la calidad de cualquier oferta académica. Sin embargo, las investigaciones pedagógicas han sorteado los estudios de rendimiento académico, colocando de manera indistinta su atención en el proceso o en el resultado, pero con énfasis e n la estimación del aprendizaje. El análisis que se presenta expone los criterios asociado a la influencia de los diferentes factores que intervienen en el rendimiento académico y la importancia que tiene conocer estos procesos en el marco de las estrategias educativas que deben desarrollarse en el proceso pedagógico y en el aula.
Palabras clave:
Rendimiento académico, calidad educativa, factores que influyen en el rendimiento académico.
ABSTRACT
Student performance has become one of the essential variables in the analysis of education and the quality of any academic offer. However, pedagogical investigations have led to academic performance studies, indistinctly placing their attention on the process or outcome, but with an emphasis on the estimation of learning. The analysis presented presents the criteria associated with the influence of the different factors involved in academic performance and the importance of knowing these processes within the framework of educational strategies that must be developed in the pedagogical process and in the classroom.
Keywords:
Academic performance, educational quality, factors that influence academic performance.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





