Desafíos y retos de la formación martiana en las universidades de ciencias pedagógicas
Abstract
La tradición educativa cubana fundamenta la necesidad de lograr que todos los docentes posean una formación martiana. Tal consideración avala el interés en desarrollar proyectos que retomen la experiencia, se contextualicen y se inserten en los programas nacionales fundados en las ideas de un pueblo culto, de ideas independentistas, patrióticas e identificadas con el carácter martiano de la ideología de la Revolución Cubana. Desde esta perspectiva la propuesta que se presenta responde a la necesidad de alternativas cada vez más implícitas en el trabajo curricular, metodológico y socioeducativo de las Universidades de Ciencias Pedagógicas dedicadas por excelencia a la formación de los docentes. En él se presenta una concepción integradora que fundamenta y secuencia el proceso a partir de la sistematización de experiencias desarrolladas en la formación docente y que tiende a presentarse como parte de un proyecto educativo vinculado a la gestión de la Sociedad Cultural José Martí en Cienfuegos.
Palabras clave:
Tradición, Formación, Trabajo curricular, Trabajo metodológico, Socioeducativo.
ABSTRACT
The Cuban educational tradition underlying the need to ensure that all teachers have training Marti. This consideration supports the interest in developing projects to resume the experiment, contextualize and inserted in national programs founded on the ideas of a cultured people, ideas independence, patriotic and identified with Marti character of the ideology of the Cuban Revolution. From this perspective, the proposal will meet the need for alternatives increasingly embedded in the curriculum work, methodological and socio Universities of Pedagogical Sciences of excellence dedicated to the training of teachers. It provides an integrated sequence that underlies the process and from the systematization of experiences in teacher education and that tends to occur as part of an educational project related to the management of José Martí Cultural Society in Cienfuegos.
Keywords:
Tradition, Formation, Curriculum work, Methological work, Socioeducative.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





