Teaching human behaviour with the case of manipulative impact of media resources on an audience under pandemic conditions

Resumen

This paper examines the teaching method of analysing human response with the case of the technologies of origin of fake news in the Internet space and the methods of its dissemination in the media in pandemic conditions by the example of the regional media activities in the Republic of Tatarstan, being the constituent entity of the Russian Federation which is one of the most saturated with media resources. Today interest in the problem of manipulative influence of media resources on their audience is growing more and more. It is the media field that is capable of shaping the basic news agenda, cutting off “inconvenient” information, and disseminating opinions supported by an “all-knowing expert”. Purposeful informational influence leads to the fact that a person easily perceives new ideas and considers suggested opinions as his/her own thoughts. The main purpose of manipulation is skilfully hidden; it should not be discovered even if the attempts at manipulation are exposed. In today's difficult situation, when a pandemic is taking place in the world, various sources of information are engaged in spreading false news that can become dangerous for part of society. Such information appears more and more often against the background of general panic; and people pay attention to it, because the main topic of such news is health and death. The majority of the audience is inclined to believe in any information against the background of such a panic. This is due to the fact that they need to settle their nerves and feel safe. Unscrupulous owners of media resources are well aware of this need of society and are coming up with more and more means to increase their audience by intimidating and inventing more and more effective methods and means of manipulating consciousness.

Keywords:

Manipulation, teaching the media resource, impact, audience, social networks.

 

RESUMEN

Este artículo examina el método de enseñanza de analizar la respuesta humana con el caso de las tecnologías de origen de las noticias falsas en el espacio de Internet y los métodos de su difusión en los medios en condiciones de pandemia a través del ejemplo de las actividades mediáticas regionales en la República de Tartaristán, siendo la entidad constituyente de la Federación de Rusia, que es una de las más saturadas de recursos mediáticos. En la actualidad, el interés por el problema de la influencia manipuladora de los recursos de los medios sobre su audiencia está creciendo cada vez más. Es el campo de los medios de comunicación el que es capaz de dar forma a la agenda informativa básica, cortar información “inconveniente” y difundir opiniones respaldadas por un “experto omnisciente”. La influencia informativa intencionada conduce al hecho de que una persona percibe fácilmente nuevas ideas y considera las opiniones sugeridas como sus propios pensamientos. El objetivo principal de la manipulación se oculta hábilmente; no debe descubrirse incluso si se exponen los intentos de manipulación. En la difícil situación actual, cuando se está produciendo una pandemia en el mundo, diversas fuentes de información se dedican a difundir noticias falsas que pueden volverse peligrosas para parte de la sociedad. Esta información aparece cada vez más a menudo en un contexto de pánico generalizado; y la gente le presta atención, porque el tema principal de tales noticias es la salud y la muerte. La mayoría de la audiencia se inclina a creer en cualquier información en el contexto de tal pánico. Esto se debe al hecho de que necesitan calmar sus nervios y sentirse seguros. Los propietarios inescrupulosos de los recursos mediáticos son muy conscientes de esta necesidad de la sociedad y están ideando cada vez más medios para aumentar su audiencia intimidando e inventando métodos y medios cada vez más efectivos para manipular la conciencia.

Palabras clave:

Manipulación, enseñanza del recurso mediático, impacto, audiencia, redes sociales.

Publicado
2020-12-10
Cómo citar
Zagitovich Garifullin, V. (2020). Teaching human behaviour with the case of manipulative impact of media resources on an audience under pandemic conditions. Revista Conrado, 16(77), 267-271. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1596