Project-research activities by means of a contest movement in the educational space

Resumen

The article examines the specific characteristics of the development of students’ professional com-petencies as part of project-research activities through contest movement in the educational space. The goal of the presented study is to disclose the effectiveness of project-research activities through contests in the educational process. The materials for the study include scientific works on the methodology of project-research activities and studies on the organization of contests. The employed research method is comparative analysis. The processing of empirical data is presented according to the results of experimental work based on the federal innovation site of a college in the city of Solikamsk, Russia. The study conducted in the educational space demonstrates that the contest movement technology can be used to improve the effectiveness of the quality of the edu-cational paradigm. The potential of contests in contemporary educational space as part of project-research activities is examined and demonstrated. Contest activities create a special educational environment within the educational process. Project-research activities by means of contests result in the interdisciplinary integration of knowledge and a generalized system of skills and abilities in solving competitive tasks in atypical conditions.

Keywords:

Educational space, project-research activities, contest movement, professional competence.

 

ABSTRACT

El artículo examina las características específicas del desarrollo de las competencias profesionales de los estudiantes como parte de las actividades de investigación de proyectos a través del movi-miento de concursos en el espacio educativo. El objetivo del estudio presentado es dar a conocer la efectividad de las actividades de investigación de proyectos a través de concursos en el proceso educativo. Los materiales para el estudio incluyen trabajos científicos sobre la metodología de las actividades de investigación de proyectos y estudios sobre la organización de concursos. El método de investigación empleado es el análisis comparativo. El procesamiento de datos empíricos se pre-senta de acuerdo con los resultados de un trabajo experimental basado en el sitio de innovación federal de una universidad en la ciudad de Solikamsk, Rusia. El estudio realizado en el espacio edu-cativo demuestra que la tecnología del movimiento de concursos se puede utilizar para mejorar la efectividad de la calidad del paradigma educativo. Se examina y demuestra el potencial de los con-cursos en el espacio educativo contemporáneo como parte de las actividades de investigación de proyectos. Las actividades del concurso crean un ambiente educativo especial dentro del proceso educativo. Las actividades de investigación de proyectos mediante concursos dan como resultado la integración interdisciplinar de conocimientos y un sistema generalizado de habilidades y destrezas en la resolución de tareas competitivas en condiciones atípicas.

Palabras clave:

Educational space, project-research activities, contest movement, professional competence.

Publicado
2022-01-31
Cómo citar
I. Soloveva, S. (2022). Project-research activities by means of a contest movement in the educational space. Revista Conrado, 18(84), 133-145. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2219