Teaching digital law as a prerequisite for the formation of students’ digital competence and digital culture

Resumen

The purpose of the study is to analyze the necessity of introducing the subject of “Digital Law” in the educational process of the specialty “Jurisprudence”. The authors consider one of the objectives of higher legal education to be the formation of digital competences and digital culture in future lawyers, which is going to contribute to the intensive development of the digital economy and administration. The paper refines the concepts of “digital culture” and “digital competence” substantiates the composition of their structural components, and spells out the paths of the development of these qualities as part of training in the specialty of “Jurisprudence”. The study explores approaches to the development of digital competences in law students utilized in international practice. The authors conclude that the theoretical foundations for the discipline of “Digital Law” cannot yet be considered fully contrived. The development of digital competences is only indirectly affected by teaching the discipline of “Digital Law”, along with the study of applied disciplines teaching the application of digital technology in judicial practice.

Keywords:

Digital competence, digital culture, digitalization, jurisprudence, legal regulation.

 

ABSTRACT

El objetivo del estudio es analizar la necesidad de introducir la asignatura de “Derecho Digital” en el proceso educativo de la especialidad “Jurisprudencia”. Los autores consideran que uno de los objetivos de la educación jurídica superior es la formación de competencias digitales y cultura digital en los futuros abogados, lo que va a contribuir al desarrollo intensivo de la economía y la administración digital. El trabajo afina los conceptos de “cultura digital” y “competencia digital”, fundamenta la composición de sus componentes estructurales, y detalla los caminos del desarrollo de estas cualidades como parte de la formación en la especialidad de “Jurisprudencia”. El estudio explora enfoques para el desarrollo de competencias digitales en estudiantes de derecho utilizados en la práctica internacional. Los autores concluyen que los fundamentos teóricos de la disciplina del “Derecho Digital” aún no pueden considerarse completamente inventados. El desarrollo de las competencias digitales solo se ve afectado indirectamente por la enseñanza de la disciplina de “Derecho Digital”, junto con el estudio de las disciplinas aplicadas que enseñan la aplicación de la tecnología digital en la práctica judicial.

Palabras clave:

Competencia digital, cultura digital, digitalización, jurisprudencia, regulación legal.

Publicado
2022-04-08
Cómo citar
Bugrova, V., Kovalevskaia, N., Matyashova, D., Orlov, I., & Geleta, I. (2022). Teaching digital law as a prerequisite for the formation of students’ digital competence and digital culture. Revista Conrado, 18(S1), 640-646. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2382