The study of the features of communicative competence in social work for educational and advisory assistance

Resumen

The purpose of the article is to study ways to improve the communicative competence of specialists in the social sphere, aimed at the formation of professional and personal qualities, communicative skills and skills of a specialist, the development of interest in the chosen profession and success in professional activity. The methodology of this article is presented by theoretical and practical developments in the field of communicative competence in social work. Within the framework of this study, the practical activity of the "Center for Medical and Sociological Research" of Saratov is determined. The main results of the study showed that the modern practice of successful organization of social services requires a thoughtful approach. The head, together with a full-time psychologist, should monitor the communicative competence of the specialists of this service and organize timely work to overcome the manifestations of professional burnout of specialists and prevent their professional deformation.

Keywords:

Communicative competence, interpersonal communication, psychological culture, emotional overload, professional burnout.

 

RESUMEN

El propósito del artículo es estudiar formas de mejorar la competencia comunicativa de los especialistas en la esfera social, dirigida a la formación de cualidades profesionales y personales, habilidades comunicativas y habilidades de un especialista, el desarrollo de interés en la profesión elegida y el éxito en actividad profesional. La metodología de este artículo se presenta mediante desarrollos teóricos y prácticos en el campo de la competencia comunicativa en trabajo social. En el marco de este estudio, se determina la actividad práctica del "Centro de Investigación Médica y Sociológica" de Saratov. Los principales resultados del estudio mostraron que la práctica moderna de la organización exitosa de los servicios sociales requiere un enfoque reflexivo. El jefe, junto con un psicólogo de tiempo completo, debe monitorear la competencia comunicativa de los especialistas de este servicio y organizar el trabajo oportuno para superar las manifestaciones de desgaste profesional de los especialistas y prevenir su deformación profesional.

Palabras clave:

Competencia comunicativa, comunicación interpersonal, cultura psicológica, sobrecarga emocional, desgaste profesional.

Publicado
2022-07-18
Cómo citar
Shcheglova, A., Rybakova, A., Senkevich, L., Makeeva, V., & Artemyeva, S. (2022). The study of the features of communicative competence in social work for educational and advisory assistance. Revista Conrado, 18(87), 27-33. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2499