Utilizing specializ,ed knowledge during correctional education with older preschool children with speech disorders

Resumen

The article analyses using specialized knowledge in comprehensive correctional education with older preschool children with speech disorders. This article examines the theoretical and practical, and methodological foundations of specialized knowledge use in the organization of correctional work in overcoming motor alalia in older preschool children. The research was conducted in 2017-2020, during which a retrospective analysis of outpatient cards of children with speech disorders of various aetiology was performed. The study involved 250 children aged 5.5-7 years, who were divided into two groups. The experimental group consisted of 150 children with motor alalia (the average age of 5.99 ± 0.75 years), including 57 girls and 93 boys. The control group consisted of 100 children without speech disorders (the average age of 6.18 ± 0.63 years), represented by 48 girls and 52 boys. All children underwent repeated outpatient neurological (including instrumental) and logopedic examinations. The research revealed that organic lesion of the brain affects not only the clinical presentation of nonverbal symptoms but also psychospeech development. According to the results of the experimental research, the expediency of using a comprehensive diagnostic methodology was proved, where the medical component consisted in studying the peculiarities of bioelectrical activity of the brain on electroencephalography.

Keywords:

specialized knowledge, medical and psychological and pedagogical approach, children with severe speech disorders, alalia, diagnostics, methods.

RESUMEN

El artículo analiza el uso de conocimientos especializados en educación correccional integral con niños mayores en edad preescolar con trastornos del habla. Este artículo examina los fundamentos teóricos, prácticos y metodológicos del uso de conocimientos especializados en la organización del trabajo correccional en la superación de alalia motora en niños mayores en edad preescolar. La investigación se llevó a cabo en 2017-2020, durante la cual se realizó un análisis retrospectivo de las tarjetas de pacientes ambulatorios de niños con trastornos del habla de diversas etiologías. El estudio involucró a 250 niños de entre 5,5 y 7 años, que se dividieron en dos grupos. El grupo experimental consistió en 150 niños con alalia motora, incluidos 57 niñas y 93 niños. El grupo de control estaba formado por 100 niños sin trastornos del habla, representados por 48 niñas y 52 niños. La investigación reveló que la lesión orgánica del cerebro afecta no solo la presentación clínica de los síntomas no verbales, sino también el desarrollo del psicopelo. Se demostró la conveniencia de utilizar una metodología de diagnóstico integral, donde el componente médico consistió en estudiar las peculiaridades de la actividad bioeléctrica del cerebro en la electroencefalografía.

Palabras clave:

conocimiento especializado, abordaje médico y psicológico y pedagógico, niños con trastornos severos del habla, alalia, diagnósticos, métodos

Publicado
2023-03-03
Cómo citar
Pakhomova, N., Baranets, I., Okhrimenko, I., Rudenko, L., Stakhova, L., & Moroz, L. (2023). Utilizing specializ,ed knowledge during correctional education with older preschool children with speech disorders. Revista Conrado, 19(91), 474-483. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2977