Development of inclusive education in Azerbaijan.
Resumen
ABSTRACT
Inclusive education is fundamental because it promotes equity and equal access to education for all people, regardless of their abilities, characteristics or circumstances. By prioritizing diversity and adapting pedagogical approaches, an environment is created in which each individual can develop their full potential and contribute fully to society. However, in Azerbaijan, disabled children are educated in special schools, boarding schools or homes although in overall experiences children who lack some skills complete all levels of education together with their peers. Such integration, that is, inclusive education prevents discrimination between children, allowing children with disabilities to feel like equal members of society. Considering this, the objective of this work is to analyze the progress, challenges and opportunities for the development of inclusive education in Azerbaijan. As a result of the investigation, it became clear that the reforms are aimed at adapting education to international principles and standards. One of these principles is the humanization of education and its articulation with human rights standards.
Keywords:
Azerbaijan, inclusive education, human rights, disabled children, right to education.
RESUMEN
La educación inclusiva es fundamental porque promueve la equidad y el acceso igualitario a la educación para todas las personas, independientemente de sus habilidades, características o circunstancias. Al priorizar la diversidad y adaptar enfoques pedagógicos, se crea un entorno en el que cada individuo puede desarrollar su máximo potencial y contribuir plenamente a la sociedad. Sin embargo, en Azerbaiyán, los niños discapacitados son educados en escuelas especiales, internados u hogares, aunque en experiencias globales los niños que carecen de algunas habilidades completan todos los niveles de educación junto con sus pares. Tal integración, es decir, la educación inclusiva previene la discriminación entre los niños, permitiendo que los niños con discapacidad se sientan miembros iguales de la sociedad. Considerando esto, el objetivo de este trabajo es analizar los avances, retos y oportunidades para el desarrollo de una educación inclusiva en Azerbaiyán. Como resultado de la investigación, quedó claro que las reformas están dirigidas a adaptar la educación a los principios y estándares internacionales. Uno de estos principios es la humanización de la educación y su articulación con los estándares de derechos humanos.
Palabras clave:
Azerbaiyán, educación inclusiva, derechos humanos, niños discapacitados, derecho a la educación.

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