Estimation of High School students' creative abilities as a result of joint creative activity

Autores/as

Resumen

He goals of this article is to identify methodological approaches and justify pedagogical technology for assessing high school students' creative abilities as educational outcomes achieved in an informal educational environment that models their subject-to-subject interaction with the surrounding social environment. A collaborative (high school) participant's response to a creative challenge presented in the form of a case that includes a description of the problem situation, a project problem statement, and methodological directions for its solution serves as the basis for the creativity assessment technique. Based on the diagnostic results, teams of pupils of 9th and 11th grades (6-7 pupils each) are established to tackle creative issues in their most interesting educational topics. The technology of evaluating high school students' creative abilities while they are engaged in a group creative activity enables us to not only assess their level of development but also to create a comprehensive picture of each pupil's chances to participate in this activity based on his or her own self-determination in selecting a "niche" of personal responsibility for achieving shared, socially significant results.

Keywords:

Students, creative potential, gender features, personal responsibility, self-determination.

 RESUMEN

El objetivo de este artículo es identificar enfoques metodológicos y justificar la tecnología pedagógica para evaluar las habilidades creativas de los estudiantes de secundaria como resultados educativos alcanzados en un entorno educativo informal que modela su interacción de sujeto a sujeto con el entorno social circundante. La respuesta de un participante colaborativo (de escuela secundaria) a un desafío creativo presentado en forma de un caso que incluye una descripción de la situación del problema, una declaración del problema del proyecto y las instrucciones metodológicas para su solución sirve como base para la técnica de evaluación de la creatividad. Sobre la base de los resultados del diagnóstico, se establecen equipos de alumnos de los grados 9 y 11 (6-7 alumnos cada uno) para abordar cuestiones creativas en sus temas educativos más interesantes. La tecnología de evaluación de las habilidades creativas de los estudiantes de secundaria mientras participan en una actividad creativa grupal nos permite no solo evaluar su nivel de desarrollo sino también crear una imagen completa de las posibilidades de cada alumno de participar en esta actividad en función de su propia autodeterminación al seleccionar un "nicho" de responsabilidad personal para lograr resultados compartidos y socialmente significativos.

Palabras clave:

Estudiantes, potencial creativo, rasgos de género, responsabilidad personal, autodeterminación

Descargas

Publicado

2023-09-28

Cómo citar

Bonkalo, T., Grebennikova, V., Grebennikov, O., Ignatovich, V., Ignatovich, S., & Shmeleva, S. (2023). Estimation of High School students’ creative abilities as a result of joint creative activity. Revista Conrado, 19(94), 270–275. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3347