Teaching strategy to develop sociolinguistic competence in 1st year at Cienfuegos University

Resumen

Communicative Language Teaching has become a well-recognized approach in this field. However, one aspect which considerable attention has been paid to, is the sociolinguistic competence. In this sense, language competence depends on the ability to recognize and produce socially appropriate language in context, taking into account the large amount of variants in cultural rules of speaking, role relationships, the shared information of the participants, and the communicative purpose for their interaction. This is the reason why this paper is aimed at elaborating a teaching strategy to develop the sociolinguistic competence in the 1st year of the Foreign Language Major (FLM) at Cienfuegos University. At present, Stephen Krashen’s theory and strategies for second language acquisition are assumed in order to substantiate the teaching strategy. From this point a series of research instruments and techniques such as analysis of documents, lesson observation, interview to English teachers and survey to students were implemented; and as a result some deficiencies were detected. Those regularities were the starting point for the implementation of this strategy, which comprises a series of topics to be developed in practical lessons enabling them to practice the basic language skills in order to master English with a high level of proficiency and increase students’ motivation for foreign language learning tasks. This also allows them to use language effectively for social purposes and to have a good command of idiomatic expressions and colloquialisms as well.

Keywords:

Sociolinguistic competence, teaching strategy.

 

RESUMEN

La enseñanza comunicativa de la lengua se ha convertido en un enfoque bien reconocido en esta profesión. Sin embargo, la competencia sociolingüística ha sido un aspecto de gran interés. En este sentido, la competencia lingüística depende de la habilidad para reconocer y producir el lenguaje apropiado socialmente en el contexto teniendo en cuenta la gran cantidad de variantes de reglas culturales del habla, el papel en las relaciones, la información compartida de los participantes, y el propósito comunicativo para su interacción. Por esta razón el presente trabajo tiene como objetivo la elaboración de una estrategia de enseñanza para desarrollar la competencia sociolingüística en los estudiantes de primer año de la carrera de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Cienfuegos. En la actualidad, se asumieron las estrategias y teorías de Stephen Krashen sobre la adquisición de una segunda lengua con el objetivo de demostrar la estrategia de enseñanza. Partiendo de esto, se implementan una serie de instrumentos y técnicas de investigación, tales como: el análisis de documentos, observación a clases, entrevista a los profesores de inglés y encuestas a los estudiantes y como resultado se detectaron algunas deficiencias. Esas regularidades fueron el punto de partida para la implementación de esta estrategia, la cual incluye una serie de temas a ser desarrollados en clases prácticas permitiéndoles trabajar las habilidades básicas del idioma con la intención de tener un dominio más alto del inglés y aumentar la motivación de los estudiantes hacia tareas de aprendizaje en la lengua extranjera. Esto también les permite usar eficientemente el lenguaje con fines sociales y tener buen dominio de las frases idiomáticas y de los coloquialismos.

Palabras clave:

Competencia sociolingüística, estrategia comunicativa

Publicado
2019-03-20
Cómo citar
Montalvo Martel, M., & Peñate Ramírez, Y. (2019). Teaching strategy to develop sociolinguistic competence in 1st year at Cienfuegos University. Revista Conrado, 15(67), 158-164. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/936