Fantasy genre in the instrumental repertoire and in the music of François Born
Abstract
The intensive development of saxophone performance in the twentieth century is organically connected with the production of compositions for this instrument, which, in addition to highly professional improvisation, which is the central point of the jazz use of this instrument, are designed to maintain the academic status of saxophone art as a whole as an indicator of belonging to the highest professional manifestation of music. Taken for analysis, Fantasia fixes, as it were, obligatory “points” of the saxophonist’s repertoire, since the works of François Born determine the “calling card” of the academic saxophone as a whole. Born's fantasy represents this genre at the level of combinatorics of poetry as a sign of the instrumentalism of the past 19th century and the variation-suiteness of the classics of French Rococo, which for the representative of the nation Francois Couperin the Great is the holy of holies of aesthetic prerogatives. Structural and stylistic alloys in the structure of Fantasia (French suite, German poetry, coupled with neoclassical and impressionistic or pro-romantic methods of expression) indicate interpretive lines of interpretation of the whole, depending on the stylistic experience of the interpreting musician.
Keywords:
Fantasy, interpretationalism, François Born, viconavism, repertoire, composer's creativity.
RESUMEN
El intenso desarrollo de la interpretación del saxofón en el siglo XX está orgánicamente relacionado con la producción de composiciones para este instrumento, que, además de una improvisación altamente profesional, que es el punto central del uso de este instrumento en el jazz, están diseñadas para mantener el carácter académico. estatus del arte del saxofón en su conjunto como indicador de pertenencia a la máxima manifestación profesional de la música. Tomada para el análisis, Fantasía fija, por así decirlo, "puntos" obligatorios del repertorio del saxofonista, ya que las obras de François Born determinan la "tarjeta de presentación" del saxofón académico en su conjunto. La fantasía de Born representa este género a nivel de combinatoria de la poesía como un signo del instrumentalismo del pasado siglo XIX y de la variabilidad de los clásicos del rococó francés, que para el representante de la nación Francois Couperin el Grande es el Lugar santísimo de las prerrogativas estéticas. Las aleaciones estructurales y estilísticas en la estructura de Fantasía (suite francesa, poesía alemana, junto con métodos de expresión neoclásicos e impresionistas o prorománticos) indican líneas interpretativas de interpretación del conjunto, dependiendo de la experiencia estilística del músico intérprete.
Palabras clave:
Fantasía, interpretacionalismo, François Born, Viconavismo, repertorio, creatividad del compositor
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





