Digital maturity of an educational organization as a basis for digital transformation

Authors

Abstract

The modern system of higher education is subject to significant transformation under the influence of digital technologies and their deep penetration into the educational process. The teaching staff of higher education today is subject to significant requirements in terms of digital literacy and skills in the development and application of information systems in the educational process and the methodological development of the educational process organized on their basis. This article focuses on the work of teachers in the digital environment. An important problem is the issue of teachers' adaptation to the dynamically changing digital environment, taking into account the requirements to the level of competence due to the specifics of the digital environment and the already existing level of digital literacy of the teacher. It is noted that in a modern university the teacher is a multifunctional subject performing teaching, methodological, research and administrative tasks, the solution of which is often associated with working in the digital environment of an educational organization. The article presents the results of the study of the digital maturity of an educational organization as a set of organized processes and interrelations between the subjects of the educational process in the totality of technical and technological digital space of the university. The authors proposed a model of "digital maturity of an educational organization", which allows to determine the level of digital development and directions of digital transformation. The method of digital development assessment is proposed, taking into account the digital environment of teachers within the framework of educational, methodological, administrative, research activities.

Keywords:

Digital services, digital maturity, educational organization, digital literacy, digital transformation.

RESUMEN

El sistema moderno de educación superior está sujeto a una transformación significativa bajo la influencia de las tecnologías digitales y su profunda penetración en el proceso educativo. Hoy en día, el personal docente de la enseñanza superior está sujeto a requisitos significativos en términos de alfabetización digital y competencias en el desarrollo y la aplicación de sistemas de información en el proceso educativo y el desarrollo metodológico del proceso educativo organizado sobre su base. Este artículo se centra en el trabajo de los profesores en el entorno digital. Un problema importante es la cuestión de la adaptación de los profesores al entorno digital que cambia dinámicamente, teniendo en cuenta los requisitos al nivel de competencia debido a las especificidades del entorno digital y el nivel ya existente de alfabetización digital del profesor. Se señala que en una universidad moderna el profesor es un sujeto multifuncional que desempeña tareas docentes, metodológicas, de investigación y administrativas, cuya solución suele estar asociada al trabajo en el entorno digital de una organización educativa. El artículo presenta los resultados del estudio de la madurez digital de una organización educativa como conjunto de procesos organizados e interrelaciones entre los sujetos del proceso educativo en la totalidad del espacio digital técnico y tecnológico de la universidad. Los autores propusieron un modelo de "madurez digital de una organización educativa", que permite determinar el nivel de desarrollo digital y las direcciones de la transformación digital. Se propone el método de evaluación del desarrollo digital, teniendo en cuenta el entorno digital de los profesores en el marco de las actividades educativas, metodológicas, administrativas, de investigación.

Palabras clave:

Servicios digitales, madurez digital, organización educativa, alfabetización digital, transformación digital.

Published

2024-05-03

How to Cite

Knyazeva, N., Mikhailova, I., Usmanova, N., & Shindina, T. (2024). Digital maturity of an educational organization as a basis for digital transformation. Revista Conrado, 20(98), 178–187. Retrieved from https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3729