El analfabetismo en Veracruz, un problema latente en pleno siglo XXI entre política pública y voluntad gubernamental
Abstract
El rezago educativo es uno de los problemas más acuciantes en la República Mexicana, considerado causa y a la vez consecuencia de la situación socioeconómica actual del país. El analfabetismo en Veracruz, como uno de los indicadores de este rezago, se estudia en el presente artículo mediante el cual se caracteriza su situación en la entidad para demostrar que no han existido avances significativos a pesar de habérsele dado tratamiento desde el discurso gubernamental y ser un tema con presencia en las políticas públicas. Finalmente se realiza una propuesta inicial de organización para el diseño de un proyecto que permita atender el analfabetismo desde una perspectiva de esfuerzo común.
Palabras clave:
Rezago educativo, analfabetismo, política pública, alfabetización, cobertura, diagnóstico, educación.
ABSTRACT
The educational deficit is one of the most pressing problems in Mexico, considered both cause and consequence of the current socioeconomic situation in the country. Illiteracy in Veracruz, as one of the indicators of this lag, is discussed in this article, by which his situation is characterized by the entity to demonstrate that there have been no significant advances despite being given treatment from the government discourse and be an issue with a presence in public policies. Finally organizing an initial proposal for the design of a project to address illiteracy from the perspective of common effort is made.
Keywords:
Educational deficit, illiteracy, public policy, literacy, coverage, diagnostic, education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





