La educación ambiental en actividades de extensión universitaria en el ámbito municipal
Abstract
En esta investigación se presenta una propuesta de talleres de lectura como una alternativa para el desarrollo de la educación ambiental en los estudiantes universitarios. Esta se aborda desde una concepción teórico-metodológica con el propósito de transformar la realidad educativa. La elaboración de dicha propuesta estuvo precedida de un estudio de las particularidades de las actividades de extensión universitaria, de sus objetivos y formas organizativas, así como de las concepciones de la educación ambiental. Para su desarrollo se consideró el potencial humano y material con que cuenta el territorio, en función del objetivo propuesto, el cual consiste en: demostrar cómo los talleres de lectura de carácter interactivo contribuyen a la educación ambiental en los estudiantes del Centro Universitario Municipal Aguada de Pasajeros. La aplicación de los instrumentos, durante la puesta en práctica de la propuesta, permitió corroborar un mayor desarrollo de la cultura ambiental en los estudiantes universitarios, a partir del conocimiento que demuestran y de la comprensión de las acciones para el cuidado del medio ambiente. Existen las condiciones necesarias para continuar su aplicación en el Centro Universitario Municipal Aguada de Pasajeros y pueden ser generalizados los talleres de lectura a partir de su adaptación a los nuevos contextos.
Palabras clave:
Extensión universitaria, educación ambiental, lectura, interactivo, cultura ambiental.
ABSTRACT
This research presents a proposal for reading workshops as an alternative for the development of environmental education in university students. It is approached from a theoretical-methodological conception with the purpose of transforming the educational reality. The elaboration of the proposal was preceded by a study of the peculiarities of university extension activities, their objectives and organizational forms, as well as the conceptions of environmental education. For its development, the human and material potential of the territory was considered, based on the proposed objective, which consists of: demonstrating how interactive reading workshops contribute to environmental education in the students of Aguada Municipality University Center. The application of the instruments, during the implementation of the proposal, allowed corroborating a greater development of environmental culture in university students, based on the knowledge they demonstrate and the understanding of the actions for the protection of the environment. The necessary conditions exist to continue its application in Aguada Municipality University Center and reading workshops can be generalized based on their adaptation to new contexts.Keywords:
University extension, environmental education, reading, interactive, environmental culture.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





