Communicative and discursive practices in the 21st century: culturological analysis of the educational process in higher education

Resumen

The article analyzes contemporary discursive practices as a part of the communication process within the environment of Russian higher education. The study evaluates the definitions and basic characteristics of the concept of discourse and determines the integral practical activity skills (competences) obtained by students in the process of learning that determine their further action and interaction both in the daily reality and professional environment. An analysis of the use of modern information technology, pedagogical technologies, and communicative and discursive practices in teaching at humanitarian universities is presented. The question is raised about the success of an individual’s mastery of the discrete combinatorial system of modern sign culture in the society of mass culture, which has become almost entirely visual and adamantly offers ready-made images, largely depriving a person of imagination and the ability to independently form an individual image of the world – their own perceptions. The study poses a hypothesis of the emergence of latent discourse deformations in the process of learning when due to the change of communicative roles, students themselves become articulating objects reproducing independent cultural texts that distort the real values of education.

Keywords:

Communication, higher education, culturological analysis, communicative and discursive practices.

 

ABSTRACT

El artículo analiza las prácticas discursivas contemporáneas como parte del proceso de comunicación dentro del entorno de la educación superior rusa. El estudio evalúa las definiciones y características básicas del concepto de discurso y determina las habilidades (competencias) de la actividad práctica integral obtenidas por los estudiantes en el proceso de aprendizaje que condicionan su posterior acción e interacción tanto en la realidad cotidiana como en el ámbito profesional. Se presenta un análisis del uso de las modernas tecnologías de la información, las tecnologías pedagógicas y las prácticas comunicativas y discursivas en la docencia en las universidades humanitarias. Se plantea la pregunta sobre el éxito del dominio de un individuo del sistema combinatorio discreto de la cultura de signos moderna en la sociedad de la cultura de masas, que se ha vuelto casi completamente visual y ofrece inflexiblemente imágenes prefabricadas, privando en gran medida a una persona de la imaginación y la capacidad. para formar independientemente una imagen individual del mundo: sus propias percepciones. El estudio plantea como hipótesis el surgimiento de deformaciones discursivas latentes en el proceso de aprendizaje cuando debido al cambio de roles comunicativos, los propios estudiantes se convierten en objetos articuladores que reproducen textos culturales independientes que distorsionan los valores reales de la educación.

Palabras clave:

Comunicación, educación superior, análisis culturológico, prácticas comunicativas y discursivas.

Publicado
2022-07-18
Cómo citar
Urmina, I., Onuchina, K., Irza, N., Korsakova, I., Chernikov, I., & Yushchenko, N. (2022). Communicative and discursive practices in the 21st century: culturological analysis of the educational process in higher education. Revista Conrado, 18(87), 34-43. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2500

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##