Organization of the university educational process: developing a method for systematic monitoring of students' mastery of educational material

Resumen

The goal of the study is to develop a method for systematic control of students’ mastery of the material in higher education disciplines that include academic load in the form of lectures, seminars, and practical and laboratory work. The proposed method provides a prompt objective assessment of the student’s knowledge of the current and previously covered topics in class. The authors specify the question forms, answer masks, and grading methods recommended for use. The key distinguishing feature of current control with the developed method is the ability of students to discuss answers when taking the test, as well as to use various reference materials in a regulated way. The obtained results provide a basis for adjustments to the goals and objectives of the discipline and modifications of educational trajectories to spend more time on the material not properly learned, for determining the underlying causes, or for studying additional material if the control results are satisfactory.

Keywords:

Education, quality of education, educational program, pedagogical technologies, teaching methods.

 RESUMEN

El objetivo del estudio es desarrollar un método para el control sistemático del dominio del material por parte de los estudiantes en disciplinas de educación superior que incluyen carga académica en forma de conferencias, seminarios y trabajos prácticos y de laboratorio. El método propuesto proporciona una evaluación objetiva y rápida del conocimiento del estudiante sobre los temas actuales y tratados previamente en clase. Los autores especifican las formas de las preguntas, las máscaras de respuesta y los métodos de calificación recomendados para su uso. La característica distintiva clave del control actual con el método desarrollado es la capacidad de los estudiantes para discutir las respuestas al realizar la prueba, así como para utilizar diversos materiales de referencia de forma regulada. Los resultados obtenidos brindan una base para ajustes a las metas y objetivos de la disciplina y modificaciones de las trayectorias educativas para dedicar más tiempo al material no aprendido adecuadamente, para determinar las causas subyacentes o para estudiar material adicional si los resultados de control son satisfactorios.

Palabras clave:

Educación, calidad de la educación, programa educativo, tecnologías pedagógicas, métodos de enseñanza.

Publicado
2023-05-05
Cómo citar
Gorlova, O., Butyrin, A., Laamarti, Y., & Safronova, N. (2023). Organization of the university educational process: developing a method for systematic monitoring of students’ mastery of educational material. Revista Conrado, 19(92), 47-51. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3006