Influence of academic relations between university teachers and students on educational process efficiency

Autores/as

Resumen

A teacher in higher education is a key figure who has a strategic role in the development of a student's personality in the course of vocational training. The objective of the teacher-student system is to bring up and train a highly qualified specialist, and the efficiency of the educational process hinges on the real academic relationship between the teacher and the student, on how effectively the teacher can influence their mentee. The study aims to conduct a typological analysis of real academic relations between the teacher and the student based on an expert survey of practicing university teachers in Russia and Kazakhstan. The study identifies characteristic types of students that university teachers deal with in their teaching and research work, characteristic types of teachers that students deal with in their university training, as well as the possible types of relations between the different types of teachers and students. It is concluded that the typology of academic teacher-student relations reflects the diversity and ambiguity of today's university life, which must be a serious challenge to university administration.

Keywords:

Higher education, academic relations, student, teacher, typology.

 RESUMEN

El profesor en la enseñanza superior es una figura clave que desempeña un papel estratégico en el desarrollo de la personalidad del estudiante durante su formación profesional. El objetivo del sistema profesor-alumno es formar a un especialista altamente cualificado, y la eficacia del proceso educativo depende de la relación académica real entre el profesor y el alumno, de la eficacia con la que el profesor pueda influir en su alumno. El estudio pretende realizar un análisis tipológico de las relaciones académicas reales entre el profesor y el alumno basado en una encuesta a expertos de profesores universitarios en ejercicio de Rusia y Kazajstán. El estudio identifica los tipos característicos de alumnos con los que tratan los profesores universitarios en su labor docente e investigadora, los tipos característicos de profesores con los que tratan los alumnos en su formación universitaria, así como los posibles tipos de relaciones entre los distintos tipos de profesores y alumnos. Se concluye que la tipología de las relaciones profesor-alumno universitario refleja la diversidad y ambigüedad de la vida universitaria actual, lo que debe constituir un serio reto para la administración universitaria.

Palabras clave:

Enseñanza superior, relaciones académicas, estudiante, profesor, tipología

Descargas

Publicado

2024-01-15

Cómo citar

Zhuzeyev, S., Zhailauova, M., Shichkin, I., Akimova, O., Shadskaja, I., & Filonova, A. (2024). Influence of academic relations between university teachers and students on educational process efficiency. Revista Conrado, 20(96), 640–647. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3625