Digital technologies in the context of innovative development of Inclusive Education
Abstract
Digital technologies are now a vital part of educational process in many contexts. There is a growing interest in studying the opportunities of using digital technologies in inclusive and special needs education. The authors describe current trends in the education development, analysis of current disability facts and figures among children in Russia. The authors clarify the following concepts: “digital technology”, “inclusive education”, “virtual reality technology”.
To identify the difficulties that teachers and students experience when using digital technologies in inclusive education, the authors of the article conducted an experimental study. Teachers from 226 kindergartens, 361 secondary and primary schools and 47 vocational educational organizations of the Republic of Tatarstan (Russia) took part in it. Based on the results obtained, it was concluded that it is necessary to implement a personalized approach to psychological and pedagogical support for the digitalization of inclusive education.
Keywords:
Digital technology, inclusive education, students with disabilities, special needs education.
RESUMEN
Las tecnologías digitales son ahora una parte vital del proceso educativo en muchos contextos. Existe un interés creciente en estudiar las oportunidades del uso de tecnologías digitales en la educación inclusiva y con necesidades especiales. Los autores describen las tendencias actuales en el desarrollo de la educación y analizan los datos y cifras actuales de discapacidad entre los niños en Rusia. Los autores aclaran los siguientes conceptos: “tecnología digital”, “educación inclusiva”, “tecnología de realidad virtual”. Para identificar las dificultades que experimentan profesores y estudiantes al utilizar las tecnologías digitales en la educación inclusiva, los autores del artículo realizaron un estudio experimental. En él participaron profesores de 226 jardines de infancia, 361 escuelas secundarias y primarias y 47 organizaciones de formación profesional de la República de Tartaristán (Rusia). Con base en los resultados obtenidos, se concluyó que es necesario implementar un enfoque personalizado de apoyo psicológico y pedagógico para la digitalización de la educación inclusiva.
Palabras clave: Tecnología digital, educación inclusiva, estudiantes con discapacidad, educación para necesidades especiales
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





