La mediación de conflictos escolares. Incidencia en el desarrollo de la inteligencia emocional
Abstract
En el artículo se analiza la importancia del papel del docente en la mediación y solución de conflictos en sus estudiantes; lo cual incide favorablemente en el desarrollo de la inteligencia emocional. La población investigada fue de docentes y estudiantes de las Unidades Educativas del cantón Baba, provincia Los Ríos, Ecuador. Luego de aplicarse un test de test de inteligencia emocional y otro de mediación de conflicto, se pudo determinar que el docente tiene una influencia positiva en el desarrollo de la inteligencia emocional, la autorreflexión y autorregulación de los estudiantes cuando soluciona
Palabras clave:
Docente mediador, resolución de conflictos, inteligencia emocional, autorreflexión, autorregulación.
ABSTRACT
The article analyzes the importance of the role of the teacher in the mediation and solution of conflicts in their students; which favorably affects the development of emotional intelligence. The researched population was of teachers and students of the Educational Units of the Baba canton, Los Ríos province, Ecuador. After applying a test of emotional intelligence test and another of conflict mediation, it was determined that the teacher has a positive influence on the development of emotional intelligence, self-reflection and self-regulation of students when it adequately solves conflicts.Keywords:
Teaching mediator, conflict resolution, emotional intelligence, self-reflection, self-regulationDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





