Propuesta pedagógica para la enseñanza de la ecología de poblaciones bajo un enfoque praxeológico de educación
Abstract
La enseñanza moderna de las ciencias biológicas implica la construcción de propuestas educativas llamativas, que involucren al estudiante como un agente activo del proceso de enseñanza aprendizaje. Exponer una propuesta pedagógica para la enseñanza de asignatura ecología de poblaciones, del programa de ingeniería agroecológica de la Corporación Universitaria Minuto de Dios Sede Zipaquirá. Para el desarrollo de la propuesta, se hizo una revisión documental sistemática de documentos sobre la enseñanza de las ciencias, el constructivismo y la praxeología, enfoque pedagógico de la institución. La propuesta pedagógica propuesta se basa en los principios epistemológicos del constructivismo y las bases metodológicas del Aprendizaje Basado en Problemas, y articulado o con las cuatro fases del modelo praxeológico.
Palabras clave:
Constructivismo, Praxeología, enseñanza de la ecología, enseñanza de las ciencias.
ABSTRACT
The modern teaching of the biological sciences involves the construction of striking educational proposals, which involve the student as an active agent of the teaching-learning process. To present a pedagogical proposal for the teaching of subject ecology of populations, of the agroecological engineering program of the University Corporation Minuto de Dios Sede Zipaquirá. For the development of the proposal, a systematic documentary review of documents on the teaching of science, constructivism and praxeology, pedagogical approach of the institution was made. The proposed pedagogical proposal is based on the epistemological principles of constructivism and the methodological bases of problem-based learning, and articulated or with the four phases of the praxeological model.Keywords:
Constructivism, Praxeology, teaching ecology, teaching scienceDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





