Los estudios culturales y el problema de la identidad latinoamericana

Authors

Abstract

El problema de la identidad latinoamericana es uno de los temas actuales más controvertido abordado por los Estudios Culturales. Este artículo tiene el propósito de lograr una aproximación teórica a tan argüido asunto. El estudio fue sistematizado a través de los métodos científicos de investigación, hermenéutico, análisis de contenido y analítico-sintético. Los Estudios Culturales tienen ante sí el reto de lograr la comprensión y explicación de la singularidad de los pueblos latinoamericanos desde su diversidad, asumiendo un posicionamiento social y político, que permita contribuir a clarificar, forjar y consolidar una única forma de pensamiento identitario para alcanzar el auto reconocimiento y la autonomía, alejados de las prácticas academicistas, fetichistas, folkloristas y mercantilistas.

Palabras clave:

Problema, identidad latinoamericana, Estudios Culturales.

 

ABSTRACT

The problem of Latin American identity is one of the most controversial current issues addressed by Cultural Studies. This article is intended to achieve a theoretical approach to such an arduous issue. The study was systematized through scientific research methods, hermeneutics, content analysis and analytical-synthetic. Cultural Studies have before them the challenge of achieving the understanding and explanation of the uniqueness of the Latin American peoples from their diversity, assuming a social and political positioning, which allows to contribute to clarify, forge and consolidate a unique form of identity thinking to achieve the Self recognition and autonomy, away from academic, fetishist, folklorist and mercantilist practices.

Keywords:

Problem, Latin American identity, Cultural Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-01-22

How to Cite

Galarza Schoenfeld, A. S., López Mero, P. J., & Mendoza Muñoz, B. A. (2020). Los estudios culturales y el problema de la identidad latinoamericana. Conrado Journal, 16(72), 116–122. Retrieved from https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1208

Most read articles by the same author(s)