Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto - teórica
Abstract
En este artículo de revisión se pretende fundamentar teóricamente el apoyo de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza en la educación universitaria en tiempo de Pandemia, y que éstos conocimientos sean puestos en práctica incluso después de la pandemia, puesto que es importante que los docentes sean conscientes del por qué, para que y en qué momento utiliza las TIC en su labor docente, basado en teorías y enfoques que dan origen a las metodologías y estrategias de trabajo en el aula y fuera del aula. Pera el desarrollo del presente trabajo hemos utilizado el método de la Investigación Bibliográfica para lo cual se tuvo que recurrir al análisis de 10 revistas de las cuales 5 son de artículos de resultados originales y 5 son artículos de revisión todos ellos relacionados con el uso de las TIC en la Educación Superior en los diversos contextos a nivel de Latinoamérica; en el desarrollo se identificaron las variables que favorecen el uso de la TIC como apoyo en el proceso de enseñanza universitaria.
Palabras clave:
TIC, apoyo pedagógico, gestión pedagógica y enseñanza universitaria.
ABSTRACT
In this review article it is intended to theoretically support the support of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching process in university education in times of Pandemic, and that these knowledge are put into practice even after the pandemic, since it is important that teachers are aware of why, for what and when they use ICTs in their teaching work, based on theories and approaches that give rise to methodologies and strategies for work in the classroom and outside the classroom. For the development of this work we have used the Bibliographic Research method for which we had to resort to the analysis of 10 journals of which 5 are original results articles and 5 are review articles, all of them related to the use of the ICT in Higher Education in the various contexts in Latin America; During the development, the variables that favor the use of ICTs as support in the university teaching process were identified.Keywords:
ICT, pedagogical support, pedagogical management and university teaching.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.