¿Cómo contribuir al fortalecimiento de la estrategia curricular de medio ambiente ante los retos impuestos por el cambio climático?
Abstract
El cambio climático constituye una verdad inexorable que debe ser atendida por todos los habitantes del planeta, ya que en diferentes proporciones afecta a toda la población mundial. Sus efectos se expresan como peligros, vulnerabilidades y riesgos que impactan y requieren ser conocidos y estudiados como parte del currículo de todas las educaciones, con el interés fundamental de ayudar en su mitigación y adaptación. Por eso este trabajo se propone mediante tres etapas una propuesta de indicaciones actividades y acciones que contribuirán al fortalecimiento de la estrategia curricular de medio ambiente en la formación de los profesionales de la carrera Biología-Geografía y Biología-Química y así elevar su cultura ambiental y sientan un mayor compromiso con el posterior desempeño de su actividad profesional sobre bases sostenibles.
Palabras clave:
Cambio Climático, Estrategia curricular de medio ambiente, problema ambiental, mitigación y adaptación al cambio climático, Educación ambiental para el desarrollo sostenible.
ABSTRACT
All the inhabitants of the planet should pay attention to Climatic change which constitutes a relentless truth since it affects the whole world population in different ways. Its effects are expressed as dangers, vulnerabilities and risks that have impact and need to be known and studied as part of the curriculum of all the education systems, with the fundamental interest of helping to its mitigation and adaptation. For that reason, this work makes, by means of three stages, a proposal of indications, activities and actions that will contribute to the strengthening of the curricular environment strategy in the formation process of professionals of the Biology-geography and Biology-chemistry specialties and thus elevate their environmental culture, so that they feel a bigger commitment with the later acting of their professional activity on sustainable bases.
Keywords:
Climate Change, Strategy curricular environment, environmental issue, mitigation and adaptation to climate change, environmental education for sustainable development.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





