Information system for controlling russian sign language teaching: organisation of educational process

Autores/as

Resumen

The article describes a software-based model of Russian sign language teaching control process. The purpose is consolidation of existing algorithms to ensure integrity, consistency and objectivity of data in professional training of specialists in the field of Russian sign language and disabled people’s communication. Using the structural analysis and object-oriented design methods, a model of user interaction with the information system being designed was derived. All users of the system are classified according to the principle of data accessibility; the article provides for detailed description of their potentiality. The study of profile information sources was carried out with the view to highlight the specifics of the subject area for implementation of designing and modelling processes. Using the structural/functional modelling methods, a model of the information system structure was created; a conceptual model of the ecosystem of an educational organization was developed with the identification of groups of processes and the information systems used in them; a model for integrating the developed system into the ecosystem of an educational organization was developed on its basis.

Keywords:

Education, structural analysis, process modelling, business process, data model, management in education.

 RESUMEN

El artículo describe un modelo basado en software del proceso de control de la enseñanza del lenguaje de señas ruso. El objetivo es la consolidación de los algoritmos existentes para garantizar la integridad, coherencia y objetividad de los datos en la formación profesional de especialistas en el campo de la lengua de signos rusa y la comunicación de las personas con discapacidad. Utilizando los métodos de análisis estructural y diseño orientado a objetos, se derivó un modelo de interacción del usuario con el sistema de información que se está diseñando. Todos los usuarios del sistema se clasifican según el principio de accesibilidad de los datos; el artículo proporciona una descripción detallada de su potencialidad. El estudio de las fuentes de información del perfil se realizó con el objetivo de resaltar las especificidades del área temática para la implementación de procesos de diseño y modelado. Usando los métodos de modelado estructural/funcional, se creó un modelo de la estructura del sistema de información; se desarrolló un modelo conceptual del ecosistema de una organización educativa con la identificación de grupos de procesos y los sistemas de información utilizados en ellos; sobre esta base, se desarrolló un modelo para integrar el sistema desarrollado en el ecosistema de una organización educativa.

Palabras clave:

Educación, análisis estructural, modelado de procesos, proceso de negocio, modelo de datos, gestión en educación.

Descargas

Publicado

2023-05-05

Cómo citar

Logachev, M., Ibraeva, A., Chokobaeva, G., Kozhobekov, K., Kalmatov, R., & Maksimov, A. (2023). Information system for controlling russian sign language teaching: organisation of educational process. Revista Conrado, 19(92), 446–456. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3064