Role of pedagogical support in developing the creative potential of students in Arts and Culture universities
Abstract
The article discusses the current issues in the development of the creative personality of students in arts and culture universities based on pedagogical support, a special function of a mentor. The research assumes that the effectiveness and efficiency of the mentor's activity lie in professional skills, pedagogical individuality, trusting relationships with students, and experience in developing a creative personality. The authors present recommendations focused on: subject-subjective relationships in which a student is active in professional activity; the formation of emotional stability, the ability to overcome stress, and psychological barriers; the development of creative abilities that encourage an objective assessment of the dynamics of one’s self-improvement; success orientation and perseverance in achieving creative mastery; the creation of conditions for independent creativity and self-education and the consistency and systemic development of the student’s creative potential. The authors conclude that pedagogical support is aimed at the development of intellectual, emotional, motivational, and behavioral qualities in students to prepare them for future professional activities in the field of arts and culture based on self-improvement and self-realization.
Keywords:
Potential, pedagogical support, students, mentoring, self-development, self-realization.
RESUMEN
El artículo discute los problemas actuales en el desarrollo de la personalidad creativa de los estudiantes de las universidades de arte y cultura a partir del apoyo pedagógico, función especial de un mentor. La investigación asume que la eficacia y la eficiencia de la actividad del mentor radican en las habilidades profesionales, la individualidad pedagógica, las relaciones de confianza con los estudiantes y la experiencia en el desarrollo de una personalidad creativa. Los autores presentan recomendaciones enfocadas en: las relaciones sujeto-subjetivo en las que un estudiante se encuentra activo en la actividad profesional; la formación de estabilidad emocional, la capacidad de superar el estrés y las barreras psicológicas; el desarrollo de habilidades creativas que favorezcan una evaluación objetiva de la dinámica de superación personal; orientación al éxito y perseverancia en el logro del dominio creativo; la creación de condiciones para la creatividad independiente y la autoeducación y la consistencia y desarrollo sistémico del potencial creativo del estudiante. Los autores concluyen que el apoyo pedagógico está dirigido al desarrollo de cualidades intelectuales, emocionales, motivacionales y conductuales en los estudiantes para prepararlos para futuras actividades profesionales en el campo de las artes y la cultura basadas en la superación personal y la autorrealización.
Palabras clave:
Potencial, apoyo pedagógico, estudiantes, tutoría, autodesarrollo, autorrealización
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





