Aplicabilidad de las neurociencias para fortalecer el desempeño escolar de los estudiantes en la escuela primaria
Abstract
Este estudio responde a una investigación de tipo descriptiva, con un diseño cualitativo, la muestra está representada por estudiantes y docentes del Centro de Educación Básica General Cerro Tigre, en Panamá. La investigación se llevó a cabo durante el periodo escolar 2018 con el objetivo de analizar la aplicabilidad de las neurociencias en la educación para fortalecer el proceso enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación primaria. Los datos se obtuvieron a través de la aplicación de encuestas y observación directa en el aula de clases. Los resultados encontrados permitieron identificar que los distintos procesos de aprendizaje pueden servir para reforzar la experiencia que tienen los docentes, referente al modo en que aprenden las personas. Además de informar acerca de enfoques alternativos de enseñanza, dirigidos a promover la adquisición de diferentes tipos de habilidades, ante esto, la formación del docente debe incluir elementos de la neurociencia que tengan que ver con la educación, en particular en las formas en que aprenden los estudiantes.
Palabras clave:
Desempeño escolar, educación, estrategias educativas, neurociencias, plasticidad cerebral, resiliencia educativa.
ABSTRACT
This study responds to a descriptive research, with a qualitative design, the sample is represented by students and teachers from the General Cerro Tigre Basic Education Center, in Panama. The research was carried out during the 2018 school period with the aim of analyzing the applicability of neuroscience in education to strengthen the teaching-learning process in primary school students. The data was obtained through the application of surveys and direct observation in the classroom. The results found allowed us to identify that the different learning processes can serve to reinforce the experience that teachers have, regarding the way in which people learn. In addition to informing about alternative approaches to teaching, aimed at promoting the acquisition of different types of skills, given this, teacher training must include elements of neuroscience that have to do with education, particularly in the ways in which they learn. the students.Keywords:
School performance, education, educational strategies, neurosciences, brain plasticity, educational resilience.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





