Development of the natural science cycle of disciplines in modern education based on the ideas of the russian silver age pedagogues
Resumen
The purpose of the study is to examine the specific pedagogical approaches that emerged during the 19th and early 20th centuries, shedding light on their relevance to modern education. Employing cultural-personal and historical approaches as the methodological framework, the article draws upon an array of scientific treatises and educational materials as primary source material. The research places the spotlight on pedagogues such as K.D. Ushinsky, V.F. Belinsky, A.I. Herzen, V.I. Vodovozov, and N.F. Bunakov among others. These researchers advocated for the inclusion of natural sciences in educational programs, advancing teaching approaches centered on the student, active student involvement, and the encouragement of curiosity instead of rote memorization. These innovative pedagogical methods laid the foundation for contemporary teaching practices, contributing significantly to the growth of natural science disciplines. By emphasizing learner-centric pedagogy, proactive engagement, and the cultivation of curiosity over rote memorization, these authors created a basis for more effective and meaningful teaching methods.
Keywords:
Pedagogical Experience, Teaching Methods, Educational Museum, Upbringing Methods.
RESUMEN
El propósito del estudio es examinar los enfoques pedagógicos específicos que surgieron durante el siglo XIX y principios del XX, arrojando luz sobre su relevancia para la educación moderna. Empleando enfoques culturales, personales e históricos como marco metodológico, el artículo se basa en una variedad de tratados científicos y materiales educativos como fuente primaria. La investigación pone el foco en pedagogos como K.D. Ushinsky, V.F. Belinsky, A.I. Herzen, V.I. Vodovozov y N.F. Bunakov, entre otros. Estos investigadores abogaron por la inclusión de las ciencias naturales en los programas educativos, promoviendo enfoques de enseñanza centrados en el estudiante, su participación activa y el fomento de la curiosidad en lugar de la memorización. Estos métodos pedagógicos innovadores sentaron las bases de las prácticas de enseñanza contemporáneas y contribuyeron significativamente al crecimiento de las disciplinas de las ciencias naturales. Al enfatizar la pedagogía centrada en el alumno, el compromiso proactivo y el cultivo de la curiosidad sobre la memorización, estos autores crearon una base para métodos de enseñanza más efectivos y significativos.
Palabras clave:
Experiencia pedagógica, métodos de enseñanza, museo educativo, métodos de crianza.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
La editorial "Universo Sur", de la Universidad de Cienfuegos, publica el contenido de la Revista "Conrado" bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
© Podrá reproducirse y socializarse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, sin fines comerciales, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.





