Impact of creative activity in 3D miniature art classes on the development of students’ cognitive activity

Autores/as

Resumen

The authors investigate the relationship between creative work and cognitive activity by means of miniature sculpting in an educational environment. The study aims to determine how 3D sculpture classes contribute to the development of creative thinking and cognitive processes in elementary school-age children. The research employs the methods of qualitative analysis and observation. Analysis of children’s works and observation of their sculpting demonstrates that the method of 3D miniature sculpting not only improves fine motor skills but also acts as a powerful means of self-identification, the development of consciousness, and socialization. The development of fine motor skills and the creation of an authorial image allows a child to integrate into the world of adults and the surrounding environment. The study sheds light on the importance of including 3D sculpture art in educational practice as a means of facilitating creative and cognitive development. The findings emphasize that the artistic process of miniature sculpting not only engages cognitive functions but enables children to interact with the surrounding environment and reveal their unique interpretations of the world. The study reveals the practical potential of children's creativity and gives evidence of the efficiency of introducing children to the arts through the use of techniques and technologies based on academic or folk traditions of creativity.

Keywords:

Children's creativity, fine arts, 3D miniature, creativity, psychology, preschool children.

 RESUMEN

Los autores investigan la relación entre el trabajo creativo y la actividad cognitiva mediante la escultura en miniatura en un entorno educativo. El estudio tiene como objetivo determinar cómo las clases de escultura 3D contribuyen al desarrollo del pensamiento creativo y los procesos cognitivos en niños en edad de escuela primaria. La investigación emplea los métodos de análisis cualitativo y observación. El análisis de las obras de los niños y la observación de sus esculturas demuestra que el método de escultura en miniatura en 3D no sólo mejora las habilidades motoras finas, sino que también actúa como un poderoso medio de autoidentificación, desarrollo de la conciencia y socialización. El desarrollo de la motricidad fina y la creación de una imagen de autor permite al niño integrarse en el mundo de los adultos y su entorno. El estudio arroja luz sobre la importancia de incluir el arte escultórico en 3D en la práctica educativa como medio para facilitar el desarrollo creativo y cognitivo. Los hallazgos enfatizan que el proceso artístico de escultura en miniatura no sólo involucra funciones cognitivas sino que permite a los niños interactuar con el entorno que los rodea y revelar sus interpretaciones únicas del mundo. El estudio revela el potencial práctico de la creatividad de los niños y da evidencia de la eficacia de introducir a los niños en las artes mediante el uso de técnicas y tecnologías basadas en tradiciones de creatividad académicas o populares.

Palabras clave:

Creatividad infantil, bellas artes, miniatura 3D, creatividad, psicología, niños en edad preescolar

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Publicado

2023-11-15

Cómo citar

Prishchepa, A., & Burovkina, L. (2023). Impact of creative activity in 3D miniature art classes on the development of students’ cognitive activity. Revista Conrado, 19(95), 382–387. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3438