Educación financiera y exoneraciones fiscales: empoderamiento de actores en la economía popular y solidaria.
Abstract
La economía popular y solidaria juega un papel económico significativo en la sociedad contemporánea. Es por esto que muchos de los actores que la conforman deben aprender cómo asumir su rol dentro de la fiscalidad. Este artículo se enfoca en la revisión de la literatura asociada con Contabilidad, Finanzas y Economía, para así, con una perspectiva sólida y especializada, analizar la relación cualitativa entre educación financiera y exoneraciones tributarias de estos actores. La revisión sobre las brechas de conocimiento, las estrategias para mejorar la educación tributaria y financiera, y el fortalecimiento del cumplimiento tributario, permitieron concluir que la educación financiera temprana, el desarrollo de plataformas tecnológicas y la promulgación de políticas públicas asociadas a los aspectos financieros y tributarios, son el camino a seguir para lograr una formación íntegra que abarque aspectos fiscales y mejore la relación de los actores de economía popular y solidaria con las exenciones fiscales.
Palabras clave:
Educación, finanzas, tributación, impuestos, exoneraciones fiscales.
ABSTRACT
The popular and solidarity economy plays a significant economic role in contemporary society. This is why many of its actors must learn how to assume their role within taxation. This article focuses on the literature review associated with Accounting, Finance and Economics, in order to, with a solid and specialized perspective, analyze the qualitative relationship between these actors’ financial education and tax exemptions. The review of knowledge gaps, strategies to improve tax and financial education, and strengthening tax compliance, allowed to conclude that early financial education, technological platforms development and public policies promulgation associated with financial and financial aspects tax, conform the way to follow for achieving comprehensive training that covers fiscal aspects and improves the relationship of popular and solidarity economy actors with tax exemptions.
Keywords:
Education, finance, taxation, taxes, tax exemptions
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





