La Inteligencia Artificial y su utilidad en el campo Académico. Un Análisis desde la perspectiva del Universitario
Abstract
El presente articulo examino el impacto de la inteligencia artificial (IA) en la educación, centrándose en las percepciones y experiencias de los jóvenes estudiantes de la Universidad Agraria del Ecuador (UAE) Utilizando grupos focales, se exploró cómo los estudiantes aprendieron sobre la IA, cómo la usaron en sus estudios y en su vida diaria, y sus puntos de vista sobre su utilidad y sus desafíos. Los resultados muestran que, si bien la IA ofrece aprendizaje y evaluación personalizados, también genera preocupaciones sobre la dependencia de la tecnología, la privacidad de los datos y posibles sesgos. Además, se discuten cuestiones éticas y económicas relacionadas con su implementación en las instituciones educativas. El estudio destaca la necesidad de un enfoque equilibrado que maximice los beneficios de la inteligencia artificial minimizando sus riesgos, y recomienda el uso ético de estas tecnologías con virtud y conciencia en el futuro de la educación. Este estudio proporciona un marco para el pensamiento y la acción estratégicos para educadores y formuladores de políticas en la integración de la inteligencia artificial en la educación.
Palabras clave:
Inteligencia Artificial en Educación, Personalización del Aprendizaje, Ética en IA, Tecnología Educativa, Impacto Académico de la IA
ABSTRACT
This article examines the impact of artificial intelligence (AI) in education, focusing on the perceptions and experiences of young students at the Agrarian University of Ecuador (UAE) Using focus groups, we explore how students learned about AI, how they used it in their studies and daily lives, and their views on its usefulness and challenges. The results show that while AI offers personalized learning and assessment, it also raises concerns about technology dependence, data privacy, and potential biases. In addition, ethical and economic issues related to its implementation in educational institutions are discussed. The study highlights the need for a balanced approach that maximizes the benefits of artificial intelligence while minimizing its risks, and recommends the ethical use of these technologies with virtue and conscience in the future of education. This study provides a framework for strategic thinking and action for educators and policy makers in the integration of artificial intelligence in education.
Keywords:
Artificial Intelligence in Education, Personalization of Learning, Ethics in AI, Educational Technology, Academic Impact of AI.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





