Effectıveness of the traınıng program developed for teachers of students wıth readıng dıffıcultıes on the knowledge and competencıes of teachers

Autores/as

Resumen

This research aims to test the effectiveness of the Competency Enhancing Training Program for Teachers Working with Students with Reading Disabilities (OGÖYEP), which was developed to increase the knowledge and proficiency of teachers working with students with reading difficulties, depending on the needs of the students in improving their reading skills. The research was designed using the exploratory sequential mixed method design, which is one of the mixed method designs. First, the needs of teachers in the training program were identified, and then the effectiveness of OGÖYEP was tested. Twenty classroom teachers for the needs analysis in the qualitative dimension of the research, thirty-two classroom teachers in the quantitative section, sixteen being in the experimental group and sixteen in the control group, participated in the study. As a result of the needs analysis, it was seen that teachers needed support in the methods, techniques and strategies that students with reading difficulties can use to improve their reading skills. OGÖYEP, which was developed to meet these needs of teachers, includes four units: pre-reading, during reading, post-reading and methods, techniques and strategies that can be used throughout the reading process. OGÖYEP was organized with four lecture sessions each week and continued for four weeks. The research results showed that the teachers in the experimental group of OGÖYEP increased their knowledge and competence in improving the reading skills of students with reading difficulties. Social validity findings revealed that teachers found the training program effective and efficient.

Keywords:

Teacher education, students with reading difficulties, teacher education program, mixed method

RESUMEN

Esta investigación pretende comprobar la eficacia del Programa de Formación para la Mejora de las Competencias de los Profesores que Trabajan con Alumnos con Dificultades de Lectura (OGÖYEP), desarrollado para aumentar los conocimientos y la competencia de los profesores que trabajan con alumnos con dificultades de lectura, en función de las necesidades de los alumnos para mejorar sus habilidades lectoras. La investigación se diseñó utilizando el diseño de método mixto secuencial exploratorio, que es uno de los diseños de método mixto. En primer lugar, se identificaron las necesidades de los profesores en el programa de formación y, a continuación, se comprobó la eficacia de OGÖYEP. Participaron en el estudio veinte profesores de aula para el análisis de necesidades en la dimensión cualitativa de la investigación, treinta y dos profesores de aula en la sección cuantitativa, dieciséis en el grupo experimental y dieciséis en el grupo de control. Como resultado del análisis de necesidades, se vio que los profesores necesitaban apoyo en los métodos, técnicas y estrategias que los alumnos con dificultades lectoras pueden utilizar para mejorar sus habilidades lectoras. OGÖYEP, que se desarrolló para satisfacer estas necesidades de los profesores, incluye cuatro unidades: prelectura, durante la lectura, postlectura y métodos, técnicas y estrategias que pueden utilizarse a lo largo de todo el proceso de lectura. OGÖYEP se organizó con cuatro sesiones lectivas cada semana y se prolongó durante cuatro semanas. Los resultados de la investigación mostraron que los profesores del grupo experimental de OGÖYEP aumentaron sus conocimientos y competencias en la mejora de las habilidades lectoras de los alumnos con dificultades lectoras. Los resultados sobre la validez social revelaron que los profesores consideraban que el programa de formación era eficaz y eficiente.

Palabras clave :

Formación del profesorado, alumnos con dificultades lectoras, programa de formación del profesorado, método mixto

 

 

Descargas

Publicado

2024-06-12

Cómo citar

Pursun, T., & Sari, H. (2024). Effectıveness of the traınıng program developed for teachers of students wıth readıng dıffıcultıes on the knowledge and competencıes of teachers. Revista Conrado, 20(99), 300–312. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3814