La lectura intertextual en la comprensión y análisis del texto literario en la formación inicial de estudiantes de Español-Literatura
Abstract
El trabajo hace referencia a la intertextualidad como proceso complejo de asociaciones que orienta la lectura de los textos literarios y la interpretación de los mismos, a partir de la lectura interactiva, dialógica, entre texto y lector y que permite el descubrimiento de interconexiones con otros textos en la medida en que la eficiencia lectora va en aumento. En la formación inicial del profesor de Español-Literatura, se hace indispensable el entrenamiento de la lectura intertextual, como un procedimiento que le facilita al alumno/lector alcanzar los niveles superiores en la comprensión y disfrute estético del texto literario, a partir de la integración de nuevos saberes a saberes anteriores que produzcan nuevos textos a través de la absorción de otros. Con este objetivo se proponen tres fases para la preparación del estudiante en formación para la dirección del proceso de lectura intertextual, las cuales se ejemplifican a partir de un texto seleccionado.
Palabras clave:
Intertextualidad, interconexiones, lectura.
ABSTRACT
The work refers to intertextuality as partnerships complex process that guides the reading of literary texts and their interpretation, reading from interactive, dialogic, between text and reader and allows the discovery of interconnections with other texts to the extent that the reading efficiency is increasing. In the initial training of Spanish-literature professor is indispensable training intertextual reading as a process that facilitates the student / reader to reach higher levels of understanding and aesthetic enjoyment of the literary text, from integration of new knowledge to previous knowledge to produce new texts through the absorption of others. To this end we propose three stages for the preparation of students in management training intertextual reading process, which are exemplified from a selected text.
Keywords:
Intertextuality, interconnections, Reading.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





