La comunicación participativa en el proyecto educativo institucional: clave en su evaluación
Abstract
La concepción de Proyectos Educativos Institucionales constituye espacio de comunicación participativa entre diferentes actores de la comunidad educativa. El estudio aborda la propuesta de un sistema de dimensiones e indicadores construido a través de la comunicación participativa fortaleciendo el sistema de gestión de la calidad educativa en la formación pedagógica del nivel medio superior. El diseño metodológico se conformó a partir de un enfoque cuantitativo y cualitativo, se utilizó la técnica de grupo focal de discusión en expertos y usuarios. Los principales resultados evidencian que en los grupos focales se manifestaron actitudes positivas y comportamiento respetuoso, participativo y comprometido; las valoraciones demostraron la necesidad de indicadores para la medición del ciclo de gestión evaluativa de los componentes del Proyecto Educativo Institucional, falta de sistematización en el proceso de asesoría a los actores educativos. El resultado final constituye un sistema de dimensiones e indicadores para la evaluación del Proyecto Educativo Institucional que proporciona orientaciones, requerimientos e instrumentos que permiten valorar la efectividad y alcance. En este sentido su uso representa una estrategia para potenciar y evaluar la gestión de la calidad y el impacto en el perfeccionamiento de la formación pedagógica de nivel medio superior.
Palabras clave:
evaluación, proyecto educativo, comunicación, grupo focal, indicadores
ABSTRACT
The conception of Institutional Educational Projects constitutes a space for participatory communication between different actors of the educational community. The study addresses the proposal of a system of dimensions and indicators built through participatory communication, strengthening the educational quality management system in the pedagogical training of the upper secondary level. The methodological design was formed from a quantitative and qualitative approach, the focus group discussion technique was used in experts and users. The main results show that positive attitudes and respectful, participatory and committed behavior were manifested in the focus groups; the assessments demonstrated the need for indicators to measure the evaluation management cycle of the components of the Institutional Educational Project, lack of systematization in the process of advising educational actors. The final result constitutes a system of dimensions and indicators for the evaluation of the Institutional Educational Project that provides guidelines, requirements and instruments that allow assessing the effectiveness and scope. In this sense, its use represents a strategy to promote and evaluate quality management and the impact on the improvement of upper secondary level pedagogical training.
Keywords:
evaluation, educational project, communication, focus group, indicators
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





