Educación, pedagogía y desescolarización
Abstract
El propósito del artículo estriba en reflexionar en torno a la educación, vinculada a la Pedagogía y al proceso de escolarización, retomando aportes historiográficos y una mirada epistemológica de la Pedagogía. Desde una mirada crítica se concluye que la mundialización y globalización, corroboran la instrumentalización que la sociedad realiza de la institución escuela, donde los procesos de escolarización están subordinados a sus fines. La alternativa estaría entonces en procesos de desescolarización, los cuales relevan la importancia de los saberes informales, de aquellos que se producen “extra muros” la escuela, y que convocan a recuperar la autenticidad de la educación.
Palabras clave:
Educación, escolarización, desescolarización.
ABSTRACT
The purpose of the article is to reflect on the education, linked to the pedagogy and the schooling process, picking up on contributions and a historiographic epistemological gaze of the Pedagogy. From a critical perspective it is concluded that globalization and globalization, corroborate the instrumentality that society makes of the institution school, where the processes of schooling are subordinated to their purposes. The alternative would then be in the processes of schooling, which relieve the importance of informal knowledge, of those that occur "extra walls" school, and that summon to retrieve the authenticity of education.Keywords:
Education, schooling, lack of schooling.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





