El proceso de orientación hacia la carrera, desde el rol del psicopedagogo en la institución educativa
Abstract
Contribuir al proceso de orientación hacia la carrera, en correspondencia con las exigencias y demandas educativas y sociales, constituye un reto de la Universidad en el ámbito educativo actual. En este sentido en el presente artículo se aborda la concepción del proceso de orientación profesional, como relación de ayuda para que el estudiante pueda tomar decisiones de una manera autodeterminada, a partir de la implicación del psicopedagogo en la institución educativa, se enfatiza en la necesidad de aprovechar las potencialidades de este especialista para el proceso de orientación hacia la carrera, a partir de su preparación psicológica, pedagógica, científica y metodológica para estructurar estrategias de intervención para la atención de sujetos en diferentes áreas.
Palabras clave:
Orientación profesional, rol del psicopedagogo, relación de ayuda.
ABSTRACT
Contributing to the career orientation process, in correspondence with the educational and social demands, constitutes a challenge for the University in the current educational field. In this sense, in this article the conception of the professional orientation process is approached, as an aid relationship so that the student can make decisions in a self-determined way, based on the involvement of the psych pedagogue in the educational institution, the need is emphasized to take advantage of the potential of this specialist for the career orientation process, based on his psychological, pedagogical, scientific and methodological preparation to structure intervention strategies for the care of subjects in different areas.Keywords:
Professional orientation, role of the psychologist, helping relationship.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





